Drabbade resenärer av inställda SAS-flyg under sommarens pilotstrejk utlovas nu kompensation av flygbolagets vd.
Trots brakförlust – SAS lovar ersätta resenärer
Mest läst i kategorin
“Alla som har rätt till ersättning kommer att ersättas och vi gör allt vi kan för att hantera den volym av krav vi fått. Vi respekterar till fullo passagerarnas rättigheter”, säger SAS vd Anko van der Werff i en TT-intervju som publiceras av bland andra SvD.
Pilotstrejken pågick i 15 dagar i juli och hittills är SAS nota för strejken 1,4 miljarder kronor, enligt flygbolagets egna uppgifter.
Facit blev, framgår det, omkring 4 000 inställda flyg som påverkade mer än 380 000 passagerare.
När strejken rasade mitt i högsommaren kostade det flygbolaget, enligt egen utsago, 100-130 miljoner kronor om dagen.
Men kostnaderna väntas öka framöver då SAS meddelat att 1 700 flyg ställs in under september-oktober.
SAS vd Anko van der Werff tror att det räcker med dessa inställda avgångar i höst, säger han till TT och uppger att samtal pågår med Airbus om kompensation då frågan är högst angelägen för det krisande flygbolaget.
“Kan vi inte få flygplanen i tid betyder det naturligtvis stora kostnader.”
Inför nästa år, när chapter 11-processen i USA är slutförd, är SAS plan att expandera och rekrytera 1 000 medarbetare, enligt vd Anko van der Werff som då utgår från att det krisande flygbolaget är mer slagkraftigt.
Läs även: SAS kommer in med ny miljardförlust
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.