Dagens PS

Stig ombord på eleganta Orientexpressen

orient express
Upptäck Europa i yppersta lyx och komfort ombord tåget Venedig Simplon Orient-Express (Foto: Belmond).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 04 nov. 2022Publicerad: 03 nov. 2022

Venedig Simplon Orient-Express är ett av världens mest legendariska tåg. För den som vill upptäcka Europa i ultimat lyx och komfort, är en resa ombord på Orientexpressen helt enkelt ett måste.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Resande med Venedig Simplon-Orient-Express (VSOE) uppmanas att packa sina elegantaste plagg inför middagarna ombord tåget, som blev allmänt känt efter Agatha Christes roman “Mordet på Orientexpressen”.

Pianobaren, restaurangen och ja, hela VSOE, kräver elegans av sina gäster. Det skulle helt enkelt kännas ovärdigt att kliva ombord detta sofistikerade och mytomspunna tåg i jeans och gympadojor.

lyxtåg

Venedig Simplon Orient-Express är ett av världens mest mytomspunna tåg (Foto: Belmond).

orientexpressen

Smoking och partystass är det som gäller när det vankas middag – jeans och sneakers undanbedes! (Foto: Belmond).

oreientexpressen

Visst blir jeans en otänkbart klädsel i barvagnen, där det även spelas piano om kvällen (Foto: Belmond).

En klassiker som tar dig tillbaka i tiden

Mahogny, blankpolerad mässing, champagne serverad av personal med vita handskar.

Ja, så ser livet ut ombord VSOE, denna legendariska klassiker bland tåg, som låter dig resa tillbaka i tiden.

Orientexpressen är så mycket mer än en vanlig tågresa för att ta sig från punkt A till B.

ANNONS

Med rötter från 1883, då den första resan mellan Paris och Istanbul gjordes, har tåget en särskild aura av mystik runt sig – än i dag associeras Orientexpressen med nästan otänkbar lyx och exklusivitet.

Vagnarna som trafikerar sträckan är renoverade och restaurerade till perfektion.

De är alla i original med så många detaljer från Art-Decos guldålder bevarade som möjligt.

Vad sägs om en svit och privat butler tillgänglig 24 timmar om dygnet, som utför allt du kan önska, iklädd vita handskar?

Orientexpressen

Vagnarna är alla återställda till perfektion och en personlig butler ingår i resan (Foto: Belmond).

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kontinentens första sovvagnar

Det var den belgiske järnvägsentreprenören George Nagelmackers som 1883 startade Orientexpressen med sträckan Paris-Giurgi (Rumänien).

orientexpressen

George Nagelmackers, järnvägsentreprenör var hjärnan bakom Orientexpressen (Foto: Wiki Commons ).

Hans tåg var unikt då det var det första tåget som erbjöd sovvagnar och restaurang på ett kontinentaltåg.

ANNONS

1906 färdigställdes Simplontunneln som förbinder Schweiz med Italien under Alperna. Tunneln gjorde att restiden mellan Paris och Venedig minskade drastiskt.

Orientexpressen gick till Istanbul

orientexpressen

En av vagnarna någon gång i slutet av 1800-talet (Foto: Wiki Commons).

På 1920-talet började Orientexpressen med sina tågresor till Istanbul. Det blev startskottet för de lyxiga tågresor som åtnjöts av dåtidens sociala elit.

Resorna innebar den absoluta lyxen för de som hade råd, och 1930-talet blev tågets guldålder.

Bland andra Lawrence av Arabien, Mata Hari och Europas kungligheter var frekventa resenärer och bidrog till glansen.

Men andra världskriget satte stopp för dekadensen, och efter kriget ersatte flygplanen lyxresorna på rälsen.

1977 blev året då rullade Orientexpressen för sista gången.

orientexpressen

Filmen baserad på Agatha Christies bok “Mordet på Orientexpressen” gjorde mycket för tågets exklusiva rykte (Foto: IDMB).

ANNONS

Såldes på auktion

De gamla vagnarna skingrades över världen, men några auktionerades ut hos Sotheby’s i Monte Carlo.

En miljonär och entreprenör från USA, James B Sherwood, köpte två vagnar på auktionen, och tillbringade sedan ett antal år med att leta upp ytterligare 35 vagnar.

Han lät återställa vagnarna till sin forna glans, och 1982 föddes Orientexpressen på nytt under det nya namnet Venedig Simplon Orient-Express, eller helt enkelt VSOE.

Och tåget rullar fortfarande.

En klassisk rutt i yppersta lyx

orientexpressen

Stig ombord i Paris och vakna upp i Italien (Foto: Belmond).

Utöver den klassiska rutten från Paris till Venedig finns det flera rutter som gör det möjligt att se Europas vackraste städer från rälsen.

Och det är inte bara den äldre generationen som uppskattar en långsammare resa, som man skulle kunna tro.

ANNONS

Barn är också välkomna, men inte i restaurangen…

VSOE ingår i gruppen Belmond, som även äger lyxhotell, fartyg och berömda restauranger världen över.

Alltså faller det sig naturligt att exempelvis övernatta på gruppens hotel, Cipriani i Venedig, efter den ikoniska resan på rutten Paris-Venedig.

Drink i Paris och lunch i Venedig

Orient Express

Stig ombord i Paris och vakna till en frukost på sängen i Alperna (Foto: Belmond).

Venedig

Avnjut en trerätters middag i någon av tågets tre restaurangvagnar (Foto: Belmons).

Stig ombord VSOE i Paris strax före middagstid. Klä upp dig till tänderna och mingla med ditt sällskap i barvagnen till vacker pianomusik.

Därefter väljer du en av tågets tre restaurangvagnar för en sofistikerad måltid tillagat av en fransk stjärnkock. Mätt och belåten är det sedan drags att dra sig tillbaka till den privata kupén, och vaggas till söms.

Du vaknar upp i Alperna när frukosten serveras i avskildhet i din kupé. Tillbringa förmiddagen med dina medresenärer och beskåda det vackra landskapet susa förbi. Njut sedan av en lugn trerätters lunch.

ANNONS

Allt för snart är det dags att förbereda sig för att gå avstigning, när tåget kör in på stationen Santa Lucia i Venedig.

Visst låter det som en dröm? Men smakar det så kostar det.

8400 pund per natt

Orientexpressen

Den billigaste “historiska” kupén ombord (Foto: Belmond).

orientexpressen

Minst 8400 pund får du vara beredd att betala för en “Grande Suite” ombord (Foto: Belmond).

orientexpressen

I en “Grande Suite” slipper du beblanda dig med dina medresenärer (Foto: Belmond).

Knappt 3000 pund får du vara beredd att betala för 24 timmar ombord – och det är en resa i den billigaste kupén. Knappast tredje klass med andra ord.

Men för den kräsne går det bra att boka en “Grande Suite” – en kupé med flera rum och ett badrum i marmor. Ett dygn ombord går då loss på 8400 pund.

För den nätta summan är det självklart att obegränsat med Champagne ingår i priset.

ANNONS

Boka din resa här.

Läs även: Så vill vi resa 2023 – tre stora trender

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]