Venedig Simplon Orient-Express är ett av världens mest legendariska tåg. För den som vill upptäcka Europa i ultimat lyx och komfort, är en resa ombord på Orientexpressen helt enkelt ett måste.
Stig ombord på eleganta Orientexpressen
Mest läst i kategorin
Resande med Venedig Simplon-Orient-Express (VSOE) uppmanas att packa sina elegantaste plagg inför middagarna ombord tåget, som blev allmänt känt efter Agatha Christes roman “Mordet på Orientexpressen”.
Pianobaren, restaurangen och ja, hela VSOE, kräver elegans av sina gäster. Det skulle helt enkelt kännas ovärdigt att kliva ombord detta sofistikerade och mytomspunna tåg i jeans och gympadojor.
En klassiker som tar dig tillbaka i tiden
Mahogny, blankpolerad mässing, champagne serverad av personal med vita handskar.
Ja, så ser livet ut ombord VSOE, denna legendariska klassiker bland tåg, som låter dig resa tillbaka i tiden.
Orientexpressen är så mycket mer än en vanlig tågresa för att ta sig från punkt A till B.
Med rötter från 1883, då den första resan mellan Paris och Istanbul gjordes, har tåget en särskild aura av mystik runt sig – än i dag associeras Orientexpressen med nästan otänkbar lyx och exklusivitet.
Vagnarna som trafikerar sträckan är renoverade och restaurerade till perfektion.
De är alla i original med så många detaljer från Art-Decos guldålder bevarade som möjligt.
Vad sägs om en svit och privat butler tillgänglig 24 timmar om dygnet, som utför allt du kan önska, iklädd vita handskar?
Senaste nytt
Kontinentens första sovvagnar
Det var den belgiske järnvägsentreprenören George Nagelmackers som 1883 startade Orientexpressen med sträckan Paris-Giurgi (Rumänien).
Hans tåg var unikt då det var det första tåget som erbjöd sovvagnar och restaurang på ett kontinentaltåg.
1906 färdigställdes Simplontunneln som förbinder Schweiz med Italien under Alperna. Tunneln gjorde att restiden mellan Paris och Venedig minskade drastiskt.
Orientexpressen gick till Istanbul
På 1920-talet började Orientexpressen med sina tågresor till Istanbul. Det blev startskottet för de lyxiga tågresor som åtnjöts av dåtidens sociala elit.
Resorna innebar den absoluta lyxen för de som hade råd, och 1930-talet blev tågets guldålder.
Bland andra Lawrence av Arabien, Mata Hari och Europas kungligheter var frekventa resenärer och bidrog till glansen.
Men andra världskriget satte stopp för dekadensen, och efter kriget ersatte flygplanen lyxresorna på rälsen.
1977 blev året då rullade Orientexpressen för sista gången.
Såldes på auktion
De gamla vagnarna skingrades över världen, men några auktionerades ut hos Sotheby’s i Monte Carlo.
En miljonär och entreprenör från USA, James B Sherwood, köpte två vagnar på auktionen, och tillbringade sedan ett antal år med att leta upp ytterligare 35 vagnar.
Han lät återställa vagnarna till sin forna glans, och 1982 föddes Orientexpressen på nytt under det nya namnet Venedig Simplon Orient-Express, eller helt enkelt VSOE.
Och tåget rullar fortfarande.
En klassisk rutt i yppersta lyx
Utöver den klassiska rutten från Paris till Venedig finns det flera rutter som gör det möjligt att se Europas vackraste städer från rälsen.
Och det är inte bara den äldre generationen som uppskattar en långsammare resa, som man skulle kunna tro.
Barn är också välkomna, men inte i restaurangen…
VSOE ingår i gruppen Belmond, som även äger lyxhotell, fartyg och berömda restauranger världen över.
Alltså faller det sig naturligt att exempelvis övernatta på gruppens hotel, Cipriani i Venedig, efter den ikoniska resan på rutten Paris-Venedig.
Drink i Paris och lunch i Venedig
Stig ombord VSOE i Paris strax före middagstid. Klä upp dig till tänderna och mingla med ditt sällskap i barvagnen till vacker pianomusik.
Därefter väljer du en av tågets tre restaurangvagnar för en sofistikerad måltid tillagat av en fransk stjärnkock. Mätt och belåten är det sedan drags att dra sig tillbaka till den privata kupén, och vaggas till söms.
Du vaknar upp i Alperna när frukosten serveras i avskildhet i din kupé. Tillbringa förmiddagen med dina medresenärer och beskåda det vackra landskapet susa förbi. Njut sedan av en lugn trerätters lunch.
Allt för snart är det dags att förbereda sig för att gå avstigning, när tåget kör in på stationen Santa Lucia i Venedig.
Visst låter det som en dröm? Men smakar det så kostar det.
8400 pund per natt
Knappt 3000 pund får du vara beredd att betala för 24 timmar ombord – och det är en resa i den billigaste kupén. Knappast tredje klass med andra ord.
Men för den kräsne går det bra att boka en “Grande Suite” – en kupé med flera rum och ett badrum i marmor. Ett dygn ombord går då loss på 8400 pund.
För den nätta summan är det självklart att obegränsat med Champagne ingår i priset.
Boka din resa här.
Läs även: Så vill vi resa 2023 – tre stora trender