Dagens PS

Skattepengar = högtryck på resor

Fjärde AP-fonden, AP4, gav en avkastning om 21,7 procent under 2019, mätt efter avgifter. Det är nytt rekord för fonden. (Foto: TT)
Fjärde AP-fonden, AP4, gav en avkastning om 21,7 procent under 2019, mätt efter avgifter. Det är nytt rekord för fonden. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 06 apr. 2017Publicerad: 06 apr. 2017

Som DagensPS.se kunde berätta i tisdags får över en halv miljon svenskar skatteåterbäring redan före påsk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om personer som skaffat en digital brevlåda och inte ändrat i sina deklarationer. Därför kan Skatteverket pytsa ut återbäringen rekordsnabbt och redan i går, på onsdagen, började skattepengar komma in på bankkontot.

Enligt Momondo innebär den tidiga skatteåterbäringen ökad efterfrågan på resor.

“Genom vår årliga reseundersökning ser vi att det är populärt att spendera sin skatteåterbäring på resor. Detta tillsammans med att var tredje svensk brukar boka sina resor två till tre månader innan avfärd innebär bra timing i påsk för bokningar inför sommarsemestern”, säger Robin Eriksson, talesperson för resesöksajten i Sverige.

Momondo konstaterar att svenskar hellre spenderar sin skatteåterbäring på flygresor än betalar av lån och shoppar.

“I samband med att trycket och efterfrågan på resor kan öka finns det även risk att priserna stiger. Vi rekommenderar därför att vara ute i extra god tid i år, just för att säkra de mest prisvärda resorna inför sommarsemestern. I vår årliga prisanalys ser vi att de bästa flygpriserna där man kan spara upp till 28 procent bokas generellt 56 dagar för avresa”, säger Robin Eriksson i pressmeddelandet.

Så här svarar svenskarna på var deras skatteåterbäring hamnar:
Sparande 29 %
Pengarna inkluderas i min hushållskassa 21 %
Resor 12 %
Betala av lån 8 %
Elektronik (till exempel tv, tablets, smartphones och datorer) 4 %
Renoveringar (nytt kök, nytt badrum etc) 3 %
Mat och Vin (restaurangbesök inkluderat) 2 %
Kläder, skor och accessoarer 2 %
Kulturella evenemang (konserter, teater etc) 2 %
Bilar 2 %
Hälsa och välmående 1 %
Annat 4 %
Vet ej 10 %

Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av Momondo under perioden 2-12 januari 2017. 1.029 svenskar i åldrarna 18-65 år har deltagit i enkäten. Totalt har undersökningen genomförts bland 24.700 deltagare i 23 länder.

MISSA INTE: Tjoho – nu kommer skattepengarna  >

LÄS ÄVEN: Weekends i svenskarnas påskägg  >

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]