SJ:s bokningssystem låg på måndagsmorgonen nere. På grund av tekniska problem gick det inte att boka biljetter. Strax efter klockan 10 var felet åtgärdat, både vad gäller appen och hemsidan.
SJ:s bokningssystem hade tekniska problem
Mest läst i kategorin
Den som ville åka tåg med SJ hade på måndagen problem. Biljettbokningssystemet kraschade.
“Vår underleverantör har problem som de jobbar på att lösa”, säger Leila Fogelholm, kommunikatör på SJ till Dagens Nyheter.
“Det finns i nuläget ingen prognos för när problemet kan vara löst”, fortsatte hon.
Presumtiva tågåkare hänvisades till SJ:s hemsida för löpande uppdateringar.
Avvakta med biljettköp
De senaste månaderna har SJ haft stora problem efter att ett nytt planeringssystem installerats. Flera hundra avgångar har fått ställas in. Enligt tidigare uppgifter räknar SJ med fortsatta problem under första kvartalet 2022.
Dagens krasch har däremot inget att göra med planeringssystemet. Peter Krameus, presstalesperson för SJ, säger till Aftonbladet:
“Om man ska köpa en biljett till senare ska man avvakta ett tag. Måste man resa nu och inte har en biljett föreslår jag att man går till tåget och pratar med våra tågvärdar för att komma fram till en lösning.”
Läs även: Julrusch – då ställer SJ in avgångar
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.