SJ släpper äntligen julbiljetterna. Jämfört med tidtabellen innan är det färre avgångar, men i stället lovar SJ att de blir stabilare.
SJ släpper julbiljetterna – färre avgångar än innan
Mest läst i kategorin
SJ går nu ut med nyheten att de så kallade julbiljetterna nu kan bokas. Biljetterna för tidsperioden 11 december 2022 till 12 mars 2023 släpps vid midnatt natten till onsdag 9 november.
Biljetterna släpps mycket senare än föregående år. Det beror enligt SJ på en fördröjning orsakad av Trafikverkets planering för banarbete, något Dagens PS tidigare rapporterat om.
“Biljettsläpp typ Håkan Hellström”
En del avgångar är spärrade på grund av banarbetesplaneringen, uppger SJ. Biljetter till de spärrade avgångarna släpps löpande beroende på när planeringen är klar. Problemen hos Trafikverket gör att biljetterna till tågen som berörs släpps med kortare framförhållning än vanligt, uppger SJ.
“Det här kommer nog att likna ett biljettsläpp till typ Håkan Hellström”, säger SJ:s presskommunikatör Jonas Olsson enligt MittiStockholm.
SJ har jobbat snabbt
Biljettsläppet sker cirka en månad senare än vanligt. Fler och fler väljer att resa med tåg, och julen är en stor resehelg, och därför kan det bli rusning när klockan slår midnatt i natt, tror Olsson.
“Det kommer bli ett ordentligt tryck och många försöker nog säkra sina biljetter runt midnatt”, säger Jonas Olsson enligt MittiStockholm.
Martina Nord, också hon presskommunikatör på SJ, säger till Aftonbladet att hon förstår att resenärerna kan vara frustrerade på grund av det sena biljettsläppet. SJ fick besked från Trafikverket för ett par dagar sedan, så SJ har jobbat snabbt med att få till släppet av julbiljetterna.
Nord är inte heller oroad för att bokningssystemet kraschar när de efterlängtade biljetterna äntligen kommer ut till försäljning.
“Det är ju ofta så att det är högt tryck när vi släpper biljetter inför jul, oavsett när det sker”, säger hon enligt Aftonbladet. “Vi har ett system som klarar våra biljettsläpp i vanliga fall.”
Stryker avgångar för stabilitet
Tidtabellen som gäller under perioden ser annorlunda ut jämfört med innan. En del avgångar är helt strukna för att säkra dem som planeras.
“Vi har haft en lokförarbrist sedan pandemin som vi fortfarande dras med”, säger Jonas Olsson till MittiStockholm. “I stället för att satsa på en överkapacitet har vi gjort en rimlig bedömning av vad som kan klaras av.”
“Kort sagt, de avgångar vi släpper ska vi kunna köra”, fortsätter han.
Läs även: Långsamt SAS åker på böter i Norge
Läs även: Tio års arbete om tåg i papperskorgen: “Beklagligt och farligt”
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.