Dagens PS

Semestra klimatsmart – ta hjälp av räknesnurra

Du som verkligen vill bidra till ett bättre klimat i sommar bör välja en cykelsemester. Föroreningarna är lika med noll medan flyget står för de största CO2-utsläppen. Kolla i räknesnurran via länken i artikeln hur din planerade resa belastar klimatet. (Foto: TT)
Du som verkligen vill bidra till ett bättre klimat i sommar bör välja en cykelsemester. Föroreningarna är lika med noll medan flyget står för de största CO2-utsläppen. Kolla i räknesnurran via länken i artikeln hur din planerade resa belastar klimatet. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 21 juni 2019Publicerad: 20 juni 2019

Ny metod mäter koldioxidutsläppen för resan med flyg, tåg, buss, bil eller cykel. Ingen dum idé, va?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Metodrapporten, som den kallas, har tagits fram av Chalmers Tekniska Högskola för att skapa en mer hållbar turism. Den tar även fram siffrorna om du väljer en egen resväg till semestermålet.

Redan 2017 började den digitala plattformen utvecklas och den senaste versionen är precis framtagen. Den uppdaterades den 21 maj.

Flyget är största klimatboven. I artikeln får du hjälp att hitta till hemsidan som mäter dina klimatavtryck på semesterresan. (Foto: TT)

Flyget är största klimatboven. I artikeln får du hjälp att hitta till hemsidan som mäter dina klimatavtryck på semesterresan. (Foto: TT)

På hemsidan framgår det att “Klimatsmart semester” är ett utvecklingsprojekt. Förhoppningen är såväl enskilda semesterfirare som besöksnäringen ska få ett verktyg som bidrar till att öka deras  klimatprestanda.

Med bara ett knapptryck ser du hur stort klimatavtryck din resa gör. Exempelvis om ni är två personer som ska åka från Göteborg till Frankrikes huvudstad Paris fyra nätter.

Väljer du att cykla dit blir klimatbelastningen inte oväntat noll. Tar du tåg eller buss blir CO2-utsläppen också förhållandevis marginella med reservation för att uträkningen av klimatpåverkan inte är exakt.

“Vi har räknat med att tågresande i de nordiska länderna utom Danmark orsakar 10 gram CO2 per personkilometer (Tåg Norden), tåg i Danmark i genomsnitt 58 g (där körs dieseltåg på många sträckor) och att ett genomsnittligt tåg i Europa orsakar 45 gram. För rena dieseltåg beräknas utsläppen vara 91 gram CO2 per personkilometer oavsett var de körs och för eltåg i Europa räknar vi med genomsnittligt utsläpp på 34 gram”, framgår det på sajten.

Totalt sätt, om du reser med tåg eller buss till Paris under en långweekend, blir utsläppen av CO2 = 113 kilo, enligt räknesnurran.

Tåget är tillsammans med buss det näst bästa klimatalternativet om du ska ut och resa i Norden eller Europa. (Foto: TT)

Tåget är tillsammans med buss det näst bästa klimatalternativet om du ska ut och resa i Norden eller Europa. (Foto: TT)

ANNONS

Det kan jämföras med 382 kilo CO2-utsläpp för nämnda resa om du tar flyget.

Upphovsmakarna bakom initiativet till ett mer hållbart turistande tipsar om en rad klimatsmarta resor och färdmedel för att minimera klimatpåverkan.

Bland annat blir CO2-utsläppen till Budapest i Ungern förhållandevis begränsade (203 kilo) om du reser med tåg. Förslagsvis via Köpenhamn till Hamburg och sedan tar nattåget till München och därefter ytterligare ett nattåg till Budapest.

Spana in tipsen på hur du tar dig till Ungerns huvudstad Budapest (bilden) klimatsmart. (Foto: TT)

Spana in tipsen på hur du tar dig till Ungerns huvudstad Budapest (bilden) klimatsmart. (Foto: TT)

Exempel på restider med tåg:
Göteborg–Köpenhamn: 3 tim 30 min
Köpenhamn–Hamburg: 4 tim 40 min
Hamburg–München: 10 tim 40 min nattåg (5 tim 30 min dagtåg)
München–Budapest: 9 tim 49 min nattåg (6 tim 49 min dagtåg)
Exempel: Avresa Göteborg Klockan 11:40 – ankomst Budapest klockan 16:19 nästa dag.

Ställ det här i relation till en flygresa från Stockholm till Kreta och en vistelse på den populära semesterorten i Grekland i fyra nätter.

Enligt Chalmers resulterar det i 888 kilo CO2-utsläpp.

Men den siffran än ändå blygsam i jämförelse med en flygresa till New York. 2.060 kilo CO2 släpps ut under flygresan dit, visar beräkningarna.

Koldioxidutsläppen för boendet i “The Big Apple” är försumbart men om du väljer att övernatta klimatsmart kan det kanske ändå vara bra att känna till att CO2-utsläppen endast blir 24 kilo för ett sådant boende under en fyradagarsweekend i den pulserande, amerikanska metropolen.

ANNONS
Flygresan till Thailand har skrämmande effekt på klimatet. Koldioxidutsläppen är betydligt större än på kortdistansresor inom Europa. (Foto: TT)

Flygresan till Thailand har skrämmande effekt på klimatet. Koldioxidutsläppen är betydligt större än på kortdistansresor inom Europa. (Foto: TT)

Thailandsresenärer har dock mer att fundera över. Här snackar vi om CO2-utsläpp på 2.639 kilo under flygresan, enligt de här mätningarna, och den som drar i väg till Australien kan vara säker på att flygresan sätter ett kraftigt negativt avtryck på klimatet. CO2-utsläppet på  flygresan dit, mellan tummen och pekfingret, ligger på 4.515 kilo, framgår det.

Det  bör av klimathänsyn betonas att det ofta finns alternativ till flyget. I vart fall så länge vi håller oss inom Nordens och Europas gränser. Förutom tåg och buss är en bilsemester mer skonsam mot miljön än det snabbare flyget.

Mest klimatvänligt är det förstås att cykla. Om du orkar, har gott om tid och lust, vill säga.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]