Försenad något år på grund av pandemin så har äntligen den nya Bondfilmen haft premiär och har redan spelat in sin ansenliga budget.
Dramatisk seglats med James Bonds drömbåt
Mest läst i kategorin
I trailern som rullat i flera år får alla segelintresserade se en glimt av den vackra Spirit 46 Classic där Bond sitter vid rodret. Med lite insikt i James Bonds karaktär är det ett självklart val av båt, klassiskt, vackert och kvalitet med rejäl prestanda.
Spririt 46 Classic – en dröm för många seglare.
En lycklig seglare som har haft nöjet att segla denna drömbåt är Per Nikolausson, till vardags vd för försäkringsbolaget Svenska Sjö.
För några år sedan hade han nöjet att segla hem en Spirit 46.a över Medelhavet och vi får nedan möjlighet att ta del av Per´s härliga upplevelse:
Destination Istanbul
Det var sent i mars och jag hoppade på en kärra till Istanbul, landar sent på eftermiddagen i gränslandet mellan Europa och Asien.
Istanbul, Konstantinopel eller Miklagård, oavsett vad vi kallar staden är det en fantastisk stad.
Passade på att unna mig lite lyx, om man nu tycker att det är lyx att en stor turkisk man mer eller mindre misshandlar en med en handduk, även kallat hamam.
Efter en middag i ensamhet lägger jag mig i mitt anspråkslösa hotellrum som bokades i taxin på väg från flygplatsen. Förväntansfull inför morgonen då på ska jag möta upp resten av besättningen och flyga ner till Dalaman för att sedan åka vidare med bil till hamnen i Göcek.
SKI 4 – helt logisk förklaring
Alexander och Cissi hade köpt denna vackra Spirit 46.an för några år sedan och seglat runt i Medelhavet några år. Nu börjar seglatsen hem mot Sverige. Om ni undrar över hennes udda namn SKI 4 så finns en helt logisk förklaring i slutet av den här artikeln
Planen var att gå via Kykladerna i Egeiska havet för att sedan gå upp genom korintkanalen till Joniska havet och upp till Adriatiska havet. Målet var Split i Kroatien och vi beräknade att två veckor skulle räcka för att ta oss dit. Det skulle visa sig vara fel.
Vi hade klarerat ut från Turkiet via Fethiye i Muğla provinsen och klarerade in i Grekland i Sými.
Vår halvgrekiske vän visade sig vara en bra tillgång. Det tog ett ögonblick efter angöring så hade hans landsmän lånat ut en skoter, så kapten och han kunde åka till Hamnpolisen och anmäla oss.
Denna procedur skulle göras många gånger under de kommande veckorna på båten.
Mottagna med öppna armar
Sými tog emot oss med öppna armar. Det är sen mars och vi är de enda turisterna på ön. Vi blir inbjudna till den årliga blodgivarmiddagen som byn bjuder på. Det blir en sen kväll och under natten blåser det upp.
Fantastisk båt med vackra linjer
SKI 4 är en fantastisk båt. Hon mäter 46 fot i väldigt smala och fina linjer och visar sig vara en verklig racer. Överriggad med en mast på 19,2 m så behövs endast lätt vind för att få henne att skjuta på.
Det visade sig speciellt när vi på grund av vindvrid tvingas lämna hamnen i Sými och hamnar i riktigt stökigt väder med kraftig läns. Vi hade revat maximalt, men det var fortfarande för mycket segel för 33 m/s i byarna. Vi hade dock inget annat val än att segla på.
Snittar 15 knop
Det gick riktigt fort. En oljetanker ligger vid vår babordssida hela dagen och väljer till slut att gå bakom oss. Han hade nog tänkt att han skulle gå förbi oss. I vanliga fall hade han passerat oss lätt, men denna dag snittade vi runt 15 knop.
Efter den dagen var vi minst sagt möra och har svårt att hitta en skyddad hamn. Vi ligger i lä bakom en ö och turas om att hålla ankarvakt. Det Egeiska havet är obarmhärtigt och bilden av denna seglats börja ändras kraftigt.
Äntligen lite lugnare
Nästa dag är det något lugnare och vi angör hamnen i Kos. Det var fantastiskt skönt att kliva i land och ta en dusch i marinan.
Kos, som jag tidigare förknippat med festande tonåringar och inte haft mycket till övers för, är nu ett kärt minne.
Tar in vatten akteröver
Efter de senaste dagarnas hårda segling upptäcker vi att vi tagit in vatten i akterns stuvutrymme.
Autopilotens styrenhet har hamnat under vatten och slutar att fungera. Nu följer några dagars lugnare segling upp mot Korintkanalen och vi upplever den enda dagen på två veckor som vi inte behöver ha full mundering.
17 grader i havet
Besättningen roar sig med att bada fender i 17 gradigt vatten och stämningen är på topp. Vi har plattläns och får tillfälle att plocka fram spinnakern. Seglingen från Poros där vi plockat upp senaste besättningsmedlemmen är väldigt trevlig.
1 826 år försenad
Mot slutet av dagen kommer vi fram till Korintkanalen. Man undrar verkligen hur det var möjligt att gräva den dryga 6 km långa kanalen för över hundra år sedan. Flera av antikens härskare drömde om att bygga den.
Nero började redan på 50-talet efter Kristus, men det var för mot slutet av 1800-talet den kunder färdigställas. Den blev 1826 år försenad.
Utan vår grekiska besättning
Efter Korint så anländer vi till Kíato och vi blir en man kort. Vi mister den medlemmen som pratade grekiska. Andreas blir upplockad och återvänder hem till Sverige via Aten.
Efter Kiato försöker vi ta oss upp genom Korintiska viken till Joniska Havet. Halvvägs får vi avbryta efter timmar i motvind och stampig sjö.
Den enda hamn som verkar lämplig ligger på norra sidan och vi är på södra. Så vi korsar mitt i natten till Korintvikens norra kust och går in i Itéa för att söka natthamn.
En gång i tiden världens centrum
Vi kommer till en stor och rymlig hamn i en liten sömning stad. Svårt att föreställa sig att det här en gång var betraktat som världens centrum.
Delphi som ligger några km norrut ansågs av de gamla grekerna vara världens centrum och oraklet konsulterades i viktiga frågor.
Berömd bro
Nästa dag kommer vi iväg och får några dagars bra segling. När vi närmar oss Rion-bron har vinden mojnat och vi går för motor. Den knappt 3 km långa Rion-Antirion-bron är en av världens längsta snedkabelbroar och ett ingenjörsmässigt mästerverk.
Djupt vatten och seismisk aktivitet har gjort bygget världskänt.
Efter bron stannar vi till ett dygn i Patras. Efter nära två veckor till sjös och endast stannat till i några byar känns det underligt att befinna sig i en storstad.
Patras är Greklands tredje största stad och vi njuter av kaféer och besök i butiker.
Återigen dåligt väder
Färden försätter norrut och återigen hamnar vi i dåligt väder. Kraftiga vågor och motvind tvingar oss att gå för motor.
I höjd med Odysseus hemö Ithaka blir motorn överhettad och vi tvingas till kryss. Det är utmanande i mörker och med vågor, men klockan åtta nästa dag anländer vi till hamnen i Ithaka.
Det sista teamet som seglade hade gjort slut på Kapten Morgan, så det var ett glatt gäng som hoppade av för att leta frukost den morgonen.
Två veckor och 566 distans
Nu har två veckor passerat och det återstår dryga 30 distans till slutdestinationen Préveza. Målet var egentligen Split men vi kom inte så långt. Här i Préveza ska SKI 4 upp på land och vår resa avslutas. Vi avverkade 566 distans och många av dem i motvind.
Nu är SKI 4 hemma i Sverige men det tog ett år till upp till Slovenien, med lastbil till Travemünde och seglats upp till Stockholm. Den seglatsen gjorde jag och Alexander ensamma, men det är en annan historia.
SKI är förkortning för “Spending the kids inheritance” och det var den förre ägarens filosofi. Detta var det fjärde försöket att göra slut på arvet.
Krönikör: Per Nikolausson
Relaterade artiklar:
Historien bakom Sveriges mest legendariske seglare. Dagens PS
Spirit 46 Classic – yachten som James Bond seglar I nya filmen. Dagens PS
Denna artikel är publicerad i samarbete med Tidningen Veteranbåten och Veteranbåtsföreningen som är en ideell rikstäckande förening med uppgift att dokumentera fritidsbåtens historia och att medverka till att veteranbåtskulturen hålls levande.
Veteranbåtsföreningen är på stark frammarsch med över 2500 medlemmar spridda över hela Sverige. Som medlem får man många fördelar. Bland annat Tidningen Veteranbåten och tillgång till världens största arkiv med över 50 000 båtritningar.
Här kan även du skicka in din medlemsansökan och stödja det svenska kulturarvet.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.