De resenärer som krävt ersättning för försenade eller inställda flyg under pilotstrejken i månadsskiftet april-maj har fått nej av SAS. Nu stäms bolaget.
SAS stäms av resenärerna efter långa pilotstrejken
Mest läst i kategorin
Det rapporterar Dagens Industri. SAS menar att pilotstrejken räknas som en omständighet bortom bolagets kontroll, och har därför nekat resenärer som begärt ersättning under EU-förordningen EC261.
Nu stäms SAS. AirHelp företräder alla 370.000 resenärer som drabbades av strejken, ett bolag som specialiserar sig på flygkompensation.
AirHelp menar att EC261, som talar om ersättning för allvarliga förseningar, gäller även i det här läget.
Stämningsansökningar är inlämnade både i Danmark och Sverige.
”Med tanke på antalet potentiella käranden efter SAS-strejken och alla som har eller kan komma att drabbas av personalstrejker i framtiden, är detta ett unikt ärende. Fallet är kanske det mest omfattande sedan EU-förordningen EC261 infördes och vi tror att utfallet kan ge eko över hela Europa”, säger Marie Bixelius, Sverigechef på AirHelp, i en kommentar.
Enligt förordningen kan varje resenär vara berättigad till 600 euro i ersättning.