Dagens PS

SAS: Notan för strejken 130 miljoner om dagen

SAS
SAS vd Anko van der Werff. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 juli 2022Publicerad: 14 juli 2022

Upp till 130 miljoner kronor om dagen – så mycket uppskattar SAS att pilotstrejken kostar det redan svårt stukade flygbolaget.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Per dagens datum har strejken orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket har påverkat över 270 000 passagerare. Hittills uppgår den uppskattade kostnaden av strejken till cirka 100-130 miljoner SEK per dag eller cirka 1,0–1,3 miljarder SEK i ackumulerade kostnader”, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Pilotstrejken bröt ut 4 juli och enligt SAS påverkar konflikten likviditeten i företaget “väsentligt”.

Bolaget som är i akut behov av en kapitalinjektion för sin fortsatta existens skriver också att pilotstrejken hotar flygbolagets möjligheter att göra den nödvändiga kapitalanskaffningen som behövs för att rekonstruktionen av flygbolaget ska bli framgångsrik på såväl kort som lång sikt.

“Om pilotstrejken fortsätter kan det komma att äventyra Bolagets tillgång till sådan DIP-finansiering. I ett sådant scenario kommer Bolaget att behöva överväga tvångsmässig försäljning av värdefulla strategiska tillgångar och samtidigt kraftigt skala ner omfattningen av SAS verksamhet och flygplansflotta i avsaknad av ett genombrott i förhandlingarna med piloterna. När dessa åtgärder vidtagits kommer det att vara svårt för SAS att återuppbygga storleken och bredden av nuvarande nätverk och tjänster”, skriver SAS som ansökt om konkursskydd i USA, ett så kallat chapter 11-förfarande (se länk under artikel).

Den planerade finansieringen riskerar nu att gå i stöpet, enligt bolaget som även lagt fram sin krisplan SAS-Forward, som inkluderar konvertering av skuld och hybridobligationer på cirka 20 miljarder kronor till aktiekapital.

Företaget har för avsikt att anskaffa minst 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital, vilket till stor del ska användas för att återbetala DIP-finansieringen i samband med en framgångsrikt slutförd chapter 11-process i USA.

Flygbolagets vd och koncernchef, Anko van der Werff, beklagar djupt den pågående pilotstrejken som drabbar kunder med inställda flyg och försenade avgångar.

“Vi måste nå en överenskommelse och avsluta strejken så snart som möjligt”, betonar Anko van der Werff och förklarar att flygbolagets överlevnad ytterst står på spel.

Läs mer här.

ANNONS

Läs mer: Hård kritik mot SAS-piloterna: ”Jättebesvikna” 

Läs även: SAS-krasch nära? Ansöker om konkursskydd i USA 

Läs också: Flyganalytiker: SAS utsikter ”extremt dystra” 

Läs vidare: SAS vd: Kan bli slutet för flygbolaget 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]