Om 2022 handlade om resandets stora återkomst kommer fokus inför nästa år ligga på ytterligheter. Här är tre av de största trenderna inför 2023.
Så vill vi resa 2023 – tre stora trender
Mest läst i kategorin
Att människor runt om i världen känner sig betydligt mer komfortabla med att resa i dag jämfört med 2022 råder det inga tvivel om. Enligt en undersökning som utförts av Booking.com uppger över hälften av de svenska resenärerna att de trots den nuvarande instabiliteten i världen, alltid tycker att resor är värda besväret.
Det visar om inte annat på människans anpassningsförmåga i en föränderlig och omvälvande tid.
Små ögonblick av glädje
För självklart färgar globala kriser som krig, samhällspolarisering, stigande inflation och klimatförändringar av sig på resandet och påverkar våra val. Inte minst när det kommer till att finna någon form av balans i en värld som stormar.
“Om de senaste åren har lärt oss något så är det att resor inte ska tas för givet. Årets undersökning om resetrender visar den underliggande tendensen till medvetet paradoxala beteenden som ger oss en större känsla av kontroll mitt i all instabilitet”, säger Christin Schmidt, regional manager för Booking.com i Sverige.
Schmidt menar även att resetrenderna för 2023 visar på en önskan om att resor blir “små ögonblick av glädje, där vi tillfälligt kan den tunga verklighet vi möter i nyhetsflödet”, utan att känna skuld.
Fler av trenderna speglar därför resenärens strävan att finna lugn och trygghet, men också en stor portion äventyrslusta.
Här kan du ta del av tre typer av trender som ligger högt upp svenskens önskelista inför 2023.
1. Tillbaka till naturen
Att söka sig till naturen har varit en relativt ihållande trend ända sedan pandemin bröt ut och fortsätter att locka resenärer till lägereldar och kamouflerade stugor.
Enligt Bookning.com gör det att mer än en tredjedel av de svenska resenärerna vill ha enklare reseupplevelser där de kan komma ut i naturen.
46 procent av resenärerna uppger också att de vill vill fly undan verkligheten, mer än hälften vill lära sig mer om överlevnadskunskap och 33 procent vill till och med förbereda sig på en apokalyps.
Det gör miljövänliga och jordnära vistelser till en sannolik tillflyktsort framöver, både med och utan guldkant. Helt beredda att ge upp bekvämligheter som internet och rinnande vatten är alla resenärer ännu inte.
2. Utanför trygghetszonen
Uppdämd frustration, rastlöshet eller bara ren och skär livsglädje kan vara orsaken till att mer än en tredjedel av de svenska resenärerna säger sig vilja uppleva en fullständig kulturchock under 2023.
Och vad menas då med det?
Enligt Booking.com handlar just den här trenden om att söka nya upplevelser som sträcker sig långt utanför den personliga sfären. Det kan till exempel handla om att uppleva en helt ny plats eller att utmana sina gränser.
Enligt Booking.com uppger nästan hälften av resenärerna att de är på jakt efter världens mest exotiska delikatesser, medan 31 procent gärna vill utforska livet i rymden under sin semester. Förslagsvis genom att leta efter utomjordningar eller UFO:n.
Ja, ni läste rätt. Nischade upplevelser som uppmuntrar människor att ta sina resor till extremer kan komma att dyka upp på resehimlen nästa år.
3. Den gamla goda tiden
Upplever du att allt var bättre förr? Då är du inte ensam. I tider då det råder global instabilitet är det tvärtom en känsla som förstärks och får resenärer att drömma sig tillbaka i tiden.
Det gör nostalgiresor till en het resetrend inför 2023. Beroende på när du är född kan den nostalgin givetvis yttra sig på olika vis. Inom generationen Y och Z finns det till exempel en längtan efter att få försjunka i den romantiserade tiden före digitaliseringen.
En femtedel av resenärerna söker sig även upplevelser som väcker minnen om svunna, inte nödvändigtvis verkliga, tider. Till exempel genom att besöka sevärdheter från ikoniska retrofilmer eller ta bussen istället för flyget.
De personer från generation Y som nu hunnit blir föräldrar till små barn väntas återvända till resmål som var populära när de växte upp. Hit hör Budva i Montenegro, ett glamouröst alternativ till Saint Tropez för kändisar på 80-talet, och Bolzano i Italien, populärt för sina julmarknader med retrokänsla.
Så gick undersökningen till: Undersökningen av Booking.com “Travel Predictions 2023” genomfördes utifrån ett underlag av 24 000 vuxna resenärer i 32 länder som planerar att resa i jobbet eller privat under de kommande 12–24 månaderna. I egenskap av ledande digital reseplattplattform har Booking.com även tagit hänsyn till sina egna insikter kring resande och trender.
Läs även: Topplista: Mest bokade resmålen på höstlovet
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.