Nya problemet för flygbolagen? Piloter vill inte bli flygkaptener. På sikt kan det innebära färre flyg. Hos vissa mindre bolag är det redan en verklighet.
Piloter vill inte bli kaptener – kan leda till färre flyg
Mest läst i kategorin
United Airlines brottas med problemet att allt fler piloter inte vill ta steget längre och bli flygkaptener.
Även om lönen är högre äts det upp av tuffa arbetsscheman och oförutsägbara arbetsvillkor, menar de.
Färre flyg
Nu konstaterar både analytiker och fackliga företrädare att bristen på kaptener kan minska antalet tillgängliga flyg redan nästa sommar.
Vissa mindre regionala flygbolag har redan tvingats minska antalet flighter med upp till 20 procent på grund av personalbegränsningar, säger Robert Mann, före detta flygbolagschef som nu driver ett konsultföretag, till Reuters.
”Måste ha en kapten”
Om piloter vägrar att ta kaptensjobb kan större flygbolag som United snart möta samma problem, varnar Mann.
“Man kan inte flyga med två styrmän”, konstaterar han. “Man måste ha en kapten.”
Att hitta piloter som vill ta ett steg till i karriären är inte bara ett problem för United Airlines.
American Airlines konstaterar att över 7 000 piloter valt att inte ta kaptensjobb, enligt uppgifter från facket.
Har fördubblats
Dennis Tajer, talesman för amerikanska pilotförbundet, säger att antalet piloter som avböjt befordran har fördubblats under de senaste sju åren.
Hos just United har 978 lediga kaptensplatser – cirka 50 procent av de totala lediga tjänsterna – förblivit obesatta det senaste året, enligt Uniteds pilotfack.
Under juni i år blev 96 av 198 lediga tjänster ofyllda.
Försöker locka
United har försökt locka med ett nytt pilotavtal som har bestämmelser kring premielön, fler lediga dagar och andra förmåner.
Delta Air Lines har gjort liknande försök och lockat med premielön och färre långa arbetspass.
Läs mer: Flygbolag vill flyga med ensam pilot
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.