Dagens PS

Nu pensioneras SAS arbetshäst mellan Stockholm och Oslo

SAS Boeing 737 har flugit sin sista reguljärresa mellan Stockholm och Oslo Gardemoen. Framöver blir det plan från European Airbus på den turen
SAS Boeing 737 har flugit sin sista reguljärresa mellan Stockholm och Oslo Gardemoen. Framöver blir det plan från European Airbus på den turen. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 20 nov. 2023Publicerad: 20 nov. 2023

SAS sista reguljärflyg med Boeing 737, som flugit mellan Stockholm och Oslo i 25 år, landade på söndagskvällen för sista gången.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid landningen på Oslos flygplats Gardermoen säger SAS flygkapten Edward Jerejian att det känns tråkigt, det rapporterar E24.

De flög en specialresa

”Jag är verkligen berörd och jag är verkligen glad att ni flyger med oss, sade han till passagerarna”, skriver E24.

Styrman Aina Lokøy instämmer i att det är lite tråkigt att det här är det allra sista flyget.

De två har flugit planet under en nästan tre timmar lång specialresa från Stockholm till Oslo, med en sväng via Köpenhamn för att vinka hej då.

ANNONS

Senaste nytt

Har varit en arbetshäst

Nu är det dock slut med kommersiell trafik med SAS för denna Boeing 737.

”737:an har varit en arbetshäst sedan den kom till SAS”, säger Ludvig Lorentzen, chefspilot för de norska SAS-piloterna, till E24.

Han säger att 737:an har varit väldigt bra på de utmanande landningsbanor och flygplatser som finns i Norge, med vinterförhållanden och höststormar. 

ANNONS

Han menar att 737:an har klarat jobbet bra och gett piloterna trygghet under krävande insatser.

Modernare och miljövänligare

Efter att den sista 737:an landat planerar SAS att bara flyga plan från European Airbus.

När SAS skulle förnya sin flotta fick Amerikanska Boeing inga beställningar, SAS nya arbetshäst heter Airbus A320neo. Ludvig Lorentzen förklarar att den är modernare, effektivare och miljövänligare.

”Med 737:an försvinner också gamla motorer och maskiner som drar mer bränsle”, säger han till E24.

För passagerarna kommer skillnaden inte vara särskilt märkbar, men enligt SAS kommer de uppleva 30 procent mindre buller, dessutom är trycket ombord högre så att de blir mindre trötta.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Grönt ljus i USA till SAS krislån Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS