Vilka flygbolag levererar – och vilka gör det inte? En ny rapport avslöjar vilka som sviker när det gäller kundvård och kompensation.
Lista: Så bra – och dåliga är flygbolagen i Europa
Mest läst i kategorin
Sommaren kom och med den kom den stora vågen av semesterresor. Men för många resenärer har glädjen bytts ut mot frustration när flygen inte avgår som planerat.
Försenade och inställda flyg har blivit ett välbekant scenario, vilket leder till en naturlig fråga: Hur bra tar flygbolagen egentligen hand om sina kunder i dessa situationer?
Sex månaders siffror är granskade
Flightright, ett företag som arbetar för att skydda passagerares rättigheter till ekonomisk kompensation, har tagit fram svaret.
De har genomfört en omfattande undersökning där de jämfört 20 europeiska flygbolag.
Syftet?
Att ta reda på hur väl de hanterar förseningar, inställda flyg, och framför allt, hur villiga de är att betala ut kompensation till sina resenärer. Undersökningen sträckte sig över sex månader, från den 1 december 2023 till den 31 maj 2024, och resultatet är talande.
Enkla metoder har nyttjats av Flightright
Flightright har använt sig av en enkel men effektiv metod. Varje flygbolag rankades på en skala från 1 till 5 i tre kategorier: tillförlitlighet, betalningsbeteende, och kunduppfattning.
En femma betyder att flygbolaget briljerar i den kategorin, medan en etta indikerar allvarliga brister. Denna rangordning ger en tydlig bild av vilka bolag som verkligen lever upp till sina löften – och vilka som inte gör det.
Resultatet?
Det visar sig att några av de största namnen i branschen har en del att jobba på. British Airways och Lufthansa hamnar oväntat i botten när det gäller viljan att ersätta sina kunder ekonomiskt. Dessutom får de låga betyg när det kommer till pålitlighet. Det är ingen smickrande kombination.
Ryanair dåliga men inte sämst
Även Ryanair, som ofta prisas för sina låga biljettpriser, fick blandade resultat. Kunderna ger dem näst högsta poäng när det gäller pålitlighet, vilket är imponerande. Men när det kommer till att betala ut ekonomisk ersättning, hamnar de på botten.
Det är tydligt att prisvärdhet inte alltid går hand i hand med kundservice.
Alla behöver bättra sig
Sammanfattningsvis avslöjar Flightrights undersökning att många av Europas stora flygbolag har betydande förbättringsområden.
För resenärer som planerar sina semestrar är det värt att tänka på vilka bolag som faktiskt tar hand om sina kunder när något går fel. Vill man vara säker på att få den kompensation man har rätt till, kan det vara klokt att tänka en extra gång innan man bokar sitt nästa flyg.
Upp till bevis – hela listan
20 flygbolag rangordnade efter lägsta till högsta bedömning:
Flygbolag | Samlad bedömning (genomsnitt) | Pålitlighet | Betalningsbeteende | Kunduppfattning |
---|---|---|---|---|
British Airways | 2,09 | 2 | 2 | 2,28 |
Lufthansa | 2,1 | 2 | 2 | 2,29 |
Aer Lingus | 2,3 | 3 | 2 | 1,89 |
KLM | 2,38 | 2 | 3 | 2,15 |
Air Dolomiti | 2,52 | 2 | 3 | 2,56 |
Turkish Airlines | 2,52 | 4,5 | 1 | 2,07 |
Wizz Air | 2,6 | 4 | 2 | 1,79 |
Vueling | 2,61 | 4 | 2 | 1,82 |
Swiss Air | 2,63 | 3,5 | 2 | 2,4 |
Ryanair | 2,65 | 4 | 2 | 1,96 |
TAP Portugal | 2,76 | 3 | 3 | 2,27 |
Easyjet | 2,76 | 4 | 2 | 2,27 |
Wideroe’s Flyveselskap | 2,95 | 3,5 | 3 | 2,35 |
Försenat flyg? Känn till dina rättigheter – få ersättning
Försenade flyg inträffar dagligen på alla flygplatser runt om i världen. Men visste du att det i många fall finns en möjlighet och rättighet att få ut
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.