Att ta sig fram genom Europa med tåg är både billigare mer miljövänligt än att flyga. Nya trenden är nattåg – något som EU hoppas ska kunna dra ner koldioxidutsläppen ordentligt.
Klimatsmarta nattåg ska förändra Europa
Mest läst i kategorin
Nya nattåget “The Good Night Train” går från Bryssel till Berlin och är tänkt att underlätta inte bara för turister men också för pendlare.
Tåget är inte det mest glamorösa, men det är heller inte poängen. Tanken är att så många som möjligt ska ha råd att boka en biljett, och därför har man dragit ner på lyxen och tänkt mer praktiskt.
Att åka nattåget är betydligt billigare än att flyga samma rutt, vilket man hoppas ska locka många kunder. “The Good Night Train” är också bättre för miljön. Att flyga från Bryssel till Berlin orsakar tio gånger mer koldioxidutsläpp än tåget, enligt Bloomberg.
“Måste sälja fler biljetter”
Tåget lämnar Bryssel vid 19.22 och reser nästan 900 kilometer innan det anländer i Berlin morgonen därpå vid 06.48 – perfekt för resenärer som inte vill ödsla någon tid.
Rutten har varit igång i två veckor, och varje tåg tar 400 passagerare. Det första tåget var 75 procent fullt, det andra 90 procent fullt och under den senaste veckan har det pendlat mellan 40 och 50 procent.
“Vi måste sälja fler biljetter, men det är en bra början”, säger Chris Engelsman, chef på European Sleeper som ligger bakom det nya nattåget.
Lanseringen en milstolpe
Andra rutter som planeras just nu är mellan Amsterdam och Barcelona och mellan Paris och Porto. Om nattåget mellan Bryssel och Berlin blir populärt kan det få ett stort inflytande på framtida tågresor.
“Detta kommer definitivt sätta tonen för de andra projekt som ännu inte har lanserats”, säger Romain Payet, en av grundarna bakom Midnight Trains, en fransk startup som siktar på att köra kunder över natten från Paris till Venedig 2025. “Deras lansering kommer att vara en milstolpe”, fortsätter han.
EU håller tummarna
Framgången med det nya nattåget kan komma att förändra hur vi reser i Europa, vilket skulle underlätta EU:s arbete för att minska på koldioxidutsläppen.
EU har som mål att fördubbla sitt järnvägsnät för höghastighetståg till 2030, och har gett ekonomiskt stöd till flera startups i tågbranschen, inklusive både European Sleeper och Midnight Trains.
Det återstår att se hur lyckat projektet blir, men i nuläget ser det lovande ut.
Läs mer: Här är sommarens hetaste resmål
Läs mer: EU:s höga ambition: Sänka utsläppen med 95 procent