Dagens PS

Flyg till New York från London går rekordsnabbt

Det nya kommersiella hypersoniska flygplanet ska snabbt flyga passagerare över Atlanten.
Det nya kommersiella hypersoniska flygplanet ska snabbt flyga passagerare över Atlanten. (Foto: Space Transportation)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 17 jan. 2025Publicerad: 17 jan. 2025

Weekendresan till New York ska gå betydligt snabbare mot slutet av året. Närmare bestämt under två timmar från London. Det är ett kinesiskt bolag som planerar för ett nytt supersoniskt flygplan som sedan ska bli hypersoniskt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte första gången startups tävlar om att flyga i mach 5 eller fem gånger ljudets hastighet.

Länderna tävlar med tekniken

Den amerikanska startupen Hermeus har redan rullat ut planerna på ett supersoniskt flygplan, och nu kommer Peking-baserade Space Transportation med ett hypersoniskt kommersiellt jetplan som ska sättas i trafik inom fem år, och flyga mellan New York och London på under en timme.

Innan dess, redan i slutet av året, ska dock en supersonisk prototyp stå klar, enligt Robb Report.

Prototypen som går under namnet Cuantianhou, och betyder “Flygande Apa”, kommer att ha en längd på runt 12 meter, en vingbredd på cirka 4,5 meter och en startvikt på runt 4,5 ton.

För den kommersiella versionen finns det än så länge inga sådana detaljer men bolaget uppger att man provflög en mindre prototyp i oktober förra året med positivt resultat.

Det finns i nuläget många startups som vill se till att få ut sina egna versioner på marknaden, innan konkurrenterna hinner före, och där tävlar givetvis Kina med USA, precis som på de flesta andra områden.

ANNONS

Senaste nytt

Från supersonisk till hypersonisk

Det handlar om att gå från supersonisk till hypersonisk.

ANNONS

Från överljudshastighet som är snabbare än ljudets hastighet, till hypersonisk som är fem gånger snabbare än ljudets hastighet.

Kinesiska Space Transportation måste dock ta sig över de tekniska hindren innan de kan nå målen att tillverka ett större hypersoniskt flygplan för 50 passagerare, med en längd på cirka 27 meter och en vikt på runt 70 ton, som kan flyga i mach 5.

Många hinder för flygplan

Förutom den kluriga tekniken finns det lagar som förbjuder överljudsflygning över land i många länder som USA, som ställer till det för planerna, menar Space Transportations generaldirektör Fan Deng.

“I framtiden måste vi göra mycket mer arbete på det området,” säger han.

Alla når dock inte hela vägen fram till målet.

I november sattes den amerikanska startupen Exosonic i konkurs, som satsade på supersoniska flygplan – vilket var ett misstag.

Vd:n Norris Tie uppger att bolaget istället borde ha fokuserat på hypersoniska flygplan.

“Hypersonisk teknologi är inne, så det är logiskt att gå i den riktningen.”

ANNONS

“Överljud är tyvärr inte inne längre.”

Redan om två år målet att en version av det kommersiella planet med plats för två passagerare ska vara klart.
Redan om två år målet att en version av det kommersiella planet med plats för två passagerare ska vara klart. (Foto: Space Transportation)

Läs även:

Analys: Flata politiker stoppar Gripen-affärer. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS