Framtidens flygresor ska bli långsammare, inte snabbare. Åtminstone om vi väljer att lyssna på ett gäng brittiska forskare.
Forskare vill göra framtidens flygresa längre
Mest läst i kategorin
När det supersoniska passagerarflygplanet Concorde försvann från luftrummet 2003 tog den med sig drömmen om ultrasnabba resor. I stället för tre timmar mellan London och New York landade vi i sju.
Visst finns det fortfarande drömmare därute. Senast 2023 berättade Nasa att man ville slå Concorde i att kunna flyga passagerare snabbt över jorden.
Deras nya, teoretiska överjudsplan skulle isåfall kunna nå hastigheter i Mach 4, vilket är den dubbla hastigheten som Concorde uppmätt.
Men nu ska här vändas på skutan. I stället för att jaga snabbhet, bör vi jaga det motsatta.
Det menar ett gäng forskare från University of Cambridge.
Deras nya studie föreslår att flygbolag ska sänka hastigheten med 15 procent. Skälet? Lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.
Kan spara bränsle – men till vilket pris?
Att spendera längre tid uppe i luften kan förvisso låta smått kontraproduktivt, men enligt studien kan det minska bränsleförbrukningen med 5–7 procent.
Helt problemfritt är det dock inte, skriver Fortune. Bland annat betyder längre flygtider också färre turer per dag för flygbolagen, vilket kan leda till dyrare biljetter.
Därtill skulle långsammare flyg kunna leda till att resenärer börjar välja flygbolag som inte saktar ner – vilket gör det svårt att få branschen att ställa om.
Läs även: Framtiden: Ny design kan revolutionera flyget. Dagens PS
Senaste nytt
Sov längre på nattflyg
Forskarnas förslag är såklart inte bara negativt för resenärer. Utöver de miljömässiga fördelarna, kan längre rutter gynna passagerare på andra sätt.
Exempelvis lämnar många flyg från USA:s östkust på kvällen och landar i Europa på morgonen. Med korta flygtider får passagerarna sällan mer än fyra–fem timmars sömn innan det är dags för en jobbdag. Längre flygtid skulle ge mer tid att sova.
Blir det verklighet?
Studien är endast ett förslag, och det är långt ifrån säkert att flygbolagen kommer att hoppa på idén.
Visserligen kan en sänkning av hastigheten bidra till flygets nettonollmål 2050, men med tanke på att branschen redan kämpar med höga kostnader och biljettpriser, kan det bli svårt att övertyga både flygbolag och resenärer.
I slutändan kan alltihop kokas ner till en enda fråga: Är vi redo att flyga långsammare – för klimatets skull?
Läs också: Tiden går baklänges – ett mysterium som förbryllar forskarna. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.