Dagens PS

Flygsäkerheten hotad - piloterna är deprimerade

I en KI-enkät slår nu piloterna larm om sina pressade arbetsvillkor; många uppger också att de är deprimerade. På bilden har ett plan från det polska flygbolaget Lot tvingats nödlanda brutalt med nosen före på Warszawas flygplats. Händelsen inträffade den 10 januari i år och ingen av de 59 passagerarna ombord kom till skada. (Foto: TT)
I en KI-enkät slår nu piloterna larm om sina pressade arbetsvillkor; många uppger också att de är deprimerade. På bilden har ett plan från det polska flygbolaget Lot tvingats nödlanda brutalt med nosen före på Warszawas flygplats. Händelsen inträffade den 10 januari i år och ingen av de 59 passagerarna ombord kom till skada. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 20 apr. 2018Publicerad: 20 apr. 2018

Det här visar en ny rapport från Karolinska institutet, KI, berättar SVT Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en enkät om piloternas arbetsmiljö, där svarsfrekvensen var 46 procent, knappt hälften, framgick det att sju procent i högriskgruppen tros lida av depression.

Forskarna delade alltså in piloterna i tre grupper – låg-, mellan- och högrisk – utifrån ett antal kontrollfrågor.

“Det är förvånande att en så pass stor andel av piloterna lider av depression med tanke på att de är testade och har genomgått medicinska undersökningar”, säger Marika Melin,  projektledare för studien, till SVT och förklarar att piloterna därmed ligger på samma nivå som befolkningen i stort.

Över 95 procent av piloterna uppgav, enligt artikeln, att den psykiska hälsan inte kontrolleras regelbundet.

Hela 22,9 procent, nästan en fjärdedel av piloterna i högriskgruppen, vittnade om att de känner viss eller stark olust på väg till jobbet. Nästan åtta av tio känner sig ofta trötta under arbetet, och 8 procent i högriskgruppen dricker dessutom alkohol för att somna vid övernattningar, visar undersökningen.

KI-forskaren Marika Malin konstaterar att piloternas arbetsvillkor är hårdare än någonsin, att de är mer pressade och stressade i den tuffare konkurrensen och att flera lider av depressioner.

“Och mår man dåligt gör man fler fel och det påverkar naturligtvis flygsäkerheten negativt”, fastslår hon.

Facket, Pilotföreningen, uppger att piloter inte vågar berätta för arbetsgivaren att de mår dåligt.

Orsak: de är rädda att förlora jobbet.

ANNONS

“Istället för att få hjälp blir de som lider av psykisk ohälsa av med sina tillstånd att flyga och får därmed sparken”, säger Martin Lindgren, ordförande i Pilotföreningen, till SVT.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]