Bromma fortsätter att vara ifrågasatt som flygplats. Och nu utmanas cityflygplatsen igen – av en “spökflygplats” som snart får en järnvägsstation direkt i anslutning.
Flygplatsen: "Vi kan ta över från Bromma i dag"
Mest läst i kategorin
Konceptet känns igen. En flygplats med kapacitet och en snabb järnvägslinje som går från Stockholm och stannar strax intill.
När dessutom den nye ägaren är fastighetskoncernen Arlandastad Group börjar pusslet ta form.
MISSA INTE: Sparandet minskar för att betala dyra räntor och mat
”Kan ta över från Bromma idag”
“Vi skulle kunna hantera allt flyg från Bromma redan i dag”, säger Kjell-Åke Westin till SvD.
“Vi är öppna dygnet runt och kan ta ned alla storlekar av flygplan. Skavsta är som Arlanda, fast mindre”, säger Kjell-Åke Westin.
I dag är han styrelseordförande för Skavsta flygplats efter att tidigare ha chefat både för Bromma och Arlanda – och med ett tydligt uppdrag från de nya ägarna, Arlandastad Group.
De vill se det vända för Skavsta och att flygplatsen ska växa snabbt de kommande åren.
Försvann med pandemin
Fram till covidutbrottet var verksamheten febril på Stockholm Skavsta Airport.
Efter pandemin har den inte kommit tillbaka.
Ryanair har lämnat flygplatsen helt och flyger från Arlanda och kvar på Skavsta finns bara ungerska lågprisbolaget Wizzair och två flyglinjer till Spanien från Norwegian.
Av de 2,3 miljonerna passagerare 2019 finns bara en fjärdedel kvar.
Om Skavsta använde sitt tillstånd fullt ut skulle man kunna flyga tio gånger fler passagerare än i dag. Dit vill man ta sig och ser möjligheter.
Har trumfkort
Skavstas fördelar?
En timmes körväg från Stockholm på E4, stort upptagningsområde i övriga Mälardalen och närhet till djuphamnen i Oxelösund.
Men trumfkortet är ett annat?
Snart har Skavsta flygplatsen en egen järnvägsstation på den nya Ostlänken mellan Stockholm och Linköping.
40 minuter från Centralen
Den nya järnvägsstationen hamnar i hörnet av parkeringen utanför flygplatsbyggnaden.
“Därifrån ska man kunna gå torrskodd hela vägen från tåget till flygplanet. För Skavsta flygplats är stationen en gamechanger”, säger Kjell-Åke Westin.
Från Stockholm kommer det då bara att ta 40 minuter från Centralen tills man står på flygplatsen utanför Nyköping.
Större satsning
Dieter Sand, vd för Arlandastad Group, ser flygplatsen som en del av en större satsning.
När man köpte flygplatsen köpte man även fem miljoner kvadratmeter mark däromkring och där vill man ska också typer av fastigheter, allt från lager till konferensanläggningar och locka med närheten till flyget.
“Vi behöver egentligen inte tjäna några pengar på själva flygplatsen”, säger Dieter Sand till SvD.
Först av allt ska politikerna bestämma sig i flygplatsfrågorna för framtiden. Det är det som gör att Skavsta nu aktivt försöker positionera sig som det alternativ som rätar ut frågetecknen till utropstecken.
Läs även: Utredaren: Då kan vi stänga Bromma flygplats
Läs även: Ryanair lägger ner på Skavsta
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.