Dagens PS

Flygplan snabbare än ljudet - och för alla

Flygplan snabbare än ljudet - och för alla
Överljudsplanet Concorde pensionerades 2003, men snart kommer en ersättare – som alla ska ha råd med. Bild: Ralf Ruppert/Pixabay
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 aug. 2023Publicerad: 03 aug. 2023

Flyget är naturligtvis rätt bransch för alla med högtflygande planer – men Boom Supersonic tar definitivt en egen tätplats när man satsar på att ta upp Concordes sedan 2003 pensionerade mantel med överljuds-flygplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Colorado-baserade Boom Supersonic siktar på att återskapa kommersiellt överljudsflyg, en kategori flygplan som varit vilande sedan Concorde-planetpensionerades för 20 år sedan, 2003.

Boom vill dessutom att dess överljudsplan, betitlat Overture, ska göra överljudsflyg tillgängligt för alla.

”För alla överallt”

“Vi har satt upp ett riktigt stort och djärvt mål när vi vill skapa det första överljudsplanet tiotals miljoner människor kan flyga med”, säger Blake Scholl, Boom Supersonics grundare och vd, till CNN.

“Det handlar, enligt min åsikt, om att föra oss närmare varandra. Vår ultimata vision är överljudsflyg för varje passagerare på varje rutt.”

ANNONS

Senaste nytt

Lanseras om sex år

Boom hoppas lansera Overture kommersiellt senast 2029 och har nyligen avslöjat en rad nya detaljer om sin teknologi och planer.

Deras flygplan Overture är utformat för att ta 64-80 passagerare, med en hastighet av 1,7 Mach och en höjd av 18 300 meter, dubbelt så hög hastighet och 50 procent högre höjd än flygplan som Boeing 787 eller Airbus A350.

Flygplan dubbelt så snabbt

ANNONS

Med den hastigheten skulle Booms flygplan Overture resa mellan London och New York på cirka 3,5 timmar, en halverad restid.

Planet finns inte ännu, det första rullar ut från fabriken 2026, men tre flygbolag har redan lagt beställningar.

130 flygplan beställda

Det är United Airlines, American Airlines och Japan Airlines, som gjort totalt 130 beställningar, av vilka 35 är betalda utan möjlighet att få pengar tillbaka och 95 förbeställningar.

Boom siktar på en första flygning 2027 och certifiering av sitt flygplan 2029, vilket skulle göra det klart att ta i drift direkt efter det, rapporterar CNN.

Vd Blake Scholl medger att dessa mål är tuffa att nå men att han är nöjd med de framsteg bolaget gjort hittills.

”Komplex process”

“Det är en mycket komplex process, men i motsats till elektriska flygplan eller vertikala start- och landningsflygplan behöver vi inte ett helt nytt regelverk för att bli certifierade”, säger han.

“Detta är ett annat flygplan”, fortsätter han. “Det flyger med en annan hastighet.”

ANNONS

“Men ur ett regelperspektiv är det samma säkerhetsstandard och samma regler som redan finns”, säger Scholl. “Vi behöver bara följa dem och bevisa att vi kan leva upp till dem”.

Booms motor heter Symphony och är designad i samarbete med Florida Turbine Technologies, vars ingenjörer har arbetat med överljudsmotorer i stridsflygplan som Lockheed Martin F-22 och F-35.

Effektivt men tyst

Scholl säger att Symphony är designad med särskilt fokus på buller, en av Concordes största nackdelar.

“Det är tänkt att vara effektivt i överljudsflyg, men också tyst vid start och landning”, säger han.

Motorn ska även fungera fullt ut med SAF, Sustainable Aviation Fuel, ett jetbränsle som ska minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent, enligt branschorganisationen IATA.

Läs även: Snart flyger du till New York på bara 3,5 timmar (Dagens PS)

Läs även: Nytt överljudsplan ska kapa utsläppen till noll (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS