Dagens PS

Direkttåg till Hamburg startar med fiasko

Hamburg
SJ kan inte erbjuda sov- och sittplatser på direkttåget till Hamburg från Stockholm på nypremiären på torsdag. Danmark godkänner inte SJ:s inhyrda sovvagnar. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 aug. 2022Publicerad: 30 aug. 2022

Danmark godkänner inte de sovvagnar som SJ hyrt in för direkttåget mellan Stockholm och Hamburg – premiären är därmed ett fiasko.

ANNONS

Mest läst i kategorin

På torsdag den 1 september går första direkttåget från Stockholm till Hamburg via Malmö, Köpenhamn och Odense, men enligt Expressen är det ett kapat tågset utan både sitt och sovvagnar.

Danmark vägrar godkänna sovvagnarna som SJ hyrt in till omstarten av det klimatvänliga direkttåget mellan Stockholm och Hamburg som legat nere sedan 1994 och som beskrivs som “ett politiskt prestigeprojekt” där Miljöpartiet var pådrivande när partiet satt i regeringen, skriver tidningen.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) uppgav då att han till varje pris skulle vara med på tågpremiären. Om han så skulle “stå i kö”.

Men den danska Transportstyrelsen har sedan dämpat euforin med beskedet om att de av SJ inhyrda sovvagnarna på nattåget inte får rulla genom Danmark, vilket enligt Expressen har resulterat i flera “krismöten” mellan SJ och den danska myndigheten.

Danskarna vagnstopp uppges ha skett utifrån en egen tolkning av EU-direktiv på området och i dagsläget vet ingen om direkttåget mellan Stockholm och Hamburg får ett helt tågset, enligt artikeln.

Expressen uppger att frågan kan komma att avgöras av EU:s järnvägsbyrå, ERA.

Nu går det inte per automatik, meddelar SJ, att boka sov- och sittplatser på tåget. Och dessutom avbokas flera resor, är beskedet.

SJ kan endast kan “erbjuda drycker och snacks till försäljning ombord”, heter det vidare.

Expressen skriver att “festen är inställd” då första tåget på torsdag går utan sov- och sittvagnar och loket endast drar tre liggvagnar.

ANNONS

Regeringen uppges initialt ha stoppat in 50 miljoner kronor i satsningen på internationell järnvägstrafik och kostnaden för svenska staten med det fyraåriga avtalet kring nattåget till Hamburg är enligt en utredare på Trafikverket 79 miljoner kronor om året i ersättning.

Läs mer: Stockholm-Hamburg – SJ:s nya tågsatsning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]