En välbehövd kassako javisst. Men du börjar det knaka i fogarna ordentligt i förhållandet mellan Italien och dess turister. Landet har fått nog på många fronter och är redo att dumpa sin mångåriga partner.
Ciao bello – Italien dumpar sina turister
Mest läst i kategorin
Förra året kom det runt 57 miljoner turister till Italien, vilket är en siffra som håller på att återhämta sig till nivån före pandemin då siffran var ännu högre.
Det kommer nu ungefär lika många besökare till Italien som det bor människor i landet.
Varje år.
Italiens hatkärlek till turisterna
Det är ett förhållande som är omgärdat av en slags hatkärlek.
Visst, det var kärlek vid första ögonkastet, men det var länge sedan de flirtarna ägde rum för första gången. Faktiskt hela vägen tillbaka till 1600-talet då Europas män upptäckte kärlekens eget land.
Kärlekshistorian har gått in i en betydligt mörkare fas sedan dess, i fotspåren av de miljoner och åter miljoner besökare som vill upptäcka städer som Rom, Milano eller Florens, äta pasta, pizza och dricka vin på en typisk krog i Sicilien eller Sardinien.
Senaste nytt
Lokalborna tröttnar
Nu har lokalbor börjat tröttna och platser som Venedig har börjat införa inträdesavgifter för att åtminstone försöka hålla tillbaka massturismen så gott det nu går.
Turister har fått böta stora summor för att strunta i lokala bestämmelser och seder. I Venedig går det nästan tre dagsbesökare per lokalbo, ett antal som hur man än vrider och vänder på det inte är hållbart.
“Vi måste och vi kan kan leva av turism, men vi vill inte dö på grund av den”, säger Marco Gasparinetti, en kulturaktivist som bor i Venedig, till BBC Travel.
Pengarna styr
Men som uttrycket “money talks” klart redogör, är det även pengarna som styr i många förhållanden. Så även i detta.
Turistbranschen vill givetvis även fortsättningsvis att strömmarna av cash fortsätter in i landet, där framför allt vissa nationaliteter öppnar sina plånböcker mer än andra.
Så kärleksglöden är med andra ord inte helt släckt.
“Italien fortsätter att ha en kärleksrelation med den amerikanska turisten”, säger Marina Lalli som representerar landets turistindustri.
“Det är turisten som tar med mycket pengar, som spenderar, som vill ha kul på semestern och därför fortsätter att vara väldigt viktig för oss.”
Läs även:
Italiens okända sjöar – bortom turistfällorna. Dagens PS
Första gången i Italien – köpte hus direkt. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.