Kan du tänka dig att inte ha en aning om vart du ska resa förrän du är på flygplatsen? Då tillhör du en växande skara med smak för det oväntade.
Trendiga resan – om du känner dig extra äventyrlig
Mest läst i kategorin
Överraskningsresor, även kända som “mystery vacations”, ser ut att bli nästa års heta resetrend, skriver BBC.
Destinationen bestäms av resebyråer som bokar resan utan att avslöja destinationen – förrän det är dags att flyga.
En nyligen genomförd undersökning från Booking.com visar att över hälften av 27 000 tillfrågade i 33 länder är intresserade av sådana resor.
2024 kan med andra ord vara året då överraskningsresor blir mainstream.
Läs mer: Lista: Fredligaste länderna att leva i – Dagens PS
“Går emot vår natur”
“Att gå in i 2024 med en plan att inte planera går emot vår oftast starkt inrutade vardag”, säger Ryan Pearson, regional chef för Booking.com i Storbritannien och Irland.
Ta bröllopsparet Jake och Robin O’Brien som exempel.
De hade svårt att bestämma destinationen för sin smekmånad, fyllde i ett formulär om tidigare resor, intressen och kostrestriktioner – och skickades till Portland i amerikanska delstaten Maine.
“Det fanns inte alls på min radar”, säger Jake O’Brien, som sedan dess har åkt på ytterligare sex överraskningsresor.
Läs mer: Då ska du resa för att lindra julstressen – Dagens PS
Utmanar resenärerna psykologiskt
Andra resebyråer erbjuder varianter som “Get Lost”-resor där resenärerna får välja mellan olika miljöer som öken, djungel eller berg.
Brown & Hudson i London tar idén ett steg längre och erbjuder “Journey With No Destination”-resor. Sådana är utformade för att hjälpa resenärerna att lösa personliga problem eller uppnå psykologiska mål.
“Överraskningar orsakar kognitiv dissonans som tvingar dig att hyperfokusera på vad som händer. Efter det sparkas nyfikenheten igång”, säger resebyråns grundare Philip Brown.
Läs mer: Topplista: Dyraste – och mest klimatsäkra – skidorterna – Dagens PS
Kliv ur trygghetszonen
Överraskningsresor har vuxit i popularitet eftersom de kan erbjuda unika och oväntade upplevelser.
“Att kliva ur din trygghetszon och åka någonstans där du inte vet vad som kommer att hända kan erbjuda en mycket annorlunda reseupplevelse”, säger Tom Marchant på resebyrån Black Tomato.
Tyska lågprisbolaget Eurowings har hakat på trenden och börjat med “blindbokningar”. Resenärerna kommer bland annat kunna välja teman som ”Pizza, pasta och kärlek” till ” Shop till you drop”, skriver Travel News.
Läs mer: Så mycket dyrare blir sportlovsresan – Dagens PS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.