Dagens PS

Reklamklassikerna som fastnat på hjärnan

Reklamklassiker
Vem minns inte Ipren-mannen, OLW-brudarna, eller Toy? Här är fem av våra favoriter.(Foto: McNeil Sweden)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 30 okt. 2023Publicerad: 30 okt. 2023

Trots att du stålsätter dig mot reklamen, är det några kampanjer som blivit en del av populärkulturen. Här bjuder vi på fem riktiga reklamklassiker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

OLW: “Var e brudarna”

(Foto: OLW)

Vem njöt inte av coolingarna som saknade brudarna på festen, ringde till tönten och ställde den numera klassiska frågan: “Var e brudarna?”

Kameran zoomade sedan ut och självklart var brudarna hemma hos honom.

Vi njöt av att det coola gängen mentalt fick på nöten och segern gick till urtypen av en underdog.

Eller – hur blev det egentligen? Brudarna var hos tönten för han hade några påsar OLW-chips. Och när de var slut så…?

Titta här på klippet

ANNONS

Senaste nytt

Ta det lugnt – ta en TOY

(Foto:Malaco)
ANNONS

Kontrastreklam.

Igenkänningen vid bagagebandet när en väska gått sönder och lösa persedlar kommer en och en. Och igenkänning igen när ägaren till persedlarna förstår att det är hans grejer som åker runt där på bandet.

Paniken i blicken när jakten på kalsonger, skjortor och stumpor pågår depsperat. Och sedan det ljuva budskapet: Ta det lugnt – ta en Toy!

Titta på klippet här

Ipren – den intelligenta värktabletten

(Foto: McNeil Sweden)

Den ytterst irriterande och egentligen helt omotiverade blåvita figuren som med en gitarr på magen dyker upp överallt och sjunger enformigt om den smarta värktabletten.

Om Iprenmannen påverkade försäljningen av produkten åt önskat håll, är vi inte helt övertygade om. Att samme lille irriterande figur gick hem i stugorna är vi desto mer säkra på.

Titta på klippet

ANNONS

Carlshamns glass: “Gott gotti-gott-gott”

(Foto: Carlshamns glass)

Den überegoistiske morfadern som delar glass med barnbarnen på ett ytterst elakt sätt. Skivorna av Carlshamns glasspaket som kidsen får, är papperstunna.

När han sedan tar den resterande lejonparten av glasspaketet och dessutom slickar den tomma kartongen och skrockar “gott gotti-gott-gott har han inga sympatier kvar alls.

Glassen verkar dock riktigt god.

Titta på klippet här

Folksam: En… cab…?

(Foto: Trygg Hansa)

Den glade ynglingen som just köpt en ny VW K100. Han vill snabbt få en försäkring och stannar därför vid närmaste telefonkiosk på vägen hem.

ANNONS

Under samtalet får han berätta om bilen och sig, hinner uppge registreringsnumret då försäkringsagenten frågar om karosstyp.

I samma ögonblick svänger en grävskopa över bilen och river med sig taket. Yngligen tittar storögt på den nu taklösa bilen och svarar försäkringsagenten: En… cab…?!

En given reklamklassiker sedan dess.

Titta på klippet här

Lär mer:

Reklam för onyttig mat vanligast (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]