Trots att du stålsätter dig mot reklamen, är det några kampanjer som blivit en del av populärkulturen. Här bjuder vi på fem riktiga reklamklassiker.
Reklamklassikerna som fastnat på hjärnan
Mest läst i kategorin
OLW: “Var e brudarna”
Vem njöt inte av coolingarna som saknade brudarna på festen, ringde till tönten och ställde den numera klassiska frågan: “Var e brudarna?”
Kameran zoomade sedan ut och självklart var brudarna hemma hos honom.
Vi njöt av att det coola gängen mentalt fick på nöten och segern gick till urtypen av en underdog.
Eller – hur blev det egentligen? Brudarna var hos tönten för han hade några påsar OLW-chips. Och när de var slut så…?
Senaste nytt
Ta det lugnt – ta en TOY
Kontrastreklam.
Igenkänningen vid bagagebandet när en väska gått sönder och lösa persedlar kommer en och en. Och igenkänning igen när ägaren till persedlarna förstår att det är hans grejer som åker runt där på bandet.
Paniken i blicken när jakten på kalsonger, skjortor och stumpor pågår depsperat. Och sedan det ljuva budskapet: Ta det lugnt – ta en Toy!
Ipren – den intelligenta värktabletten
Den ytterst irriterande och egentligen helt omotiverade blåvita figuren som med en gitarr på magen dyker upp överallt och sjunger enformigt om den smarta värktabletten.
Om Iprenmannen påverkade försäljningen av produkten åt önskat håll, är vi inte helt övertygade om. Att samme lille irriterande figur gick hem i stugorna är vi desto mer säkra på.
Carlshamns glass: “Gott gotti-gott-gott”
Den überegoistiske morfadern som delar glass med barnbarnen på ett ytterst elakt sätt. Skivorna av Carlshamns glasspaket som kidsen får, är papperstunna.
När han sedan tar den resterande lejonparten av glasspaketet och dessutom slickar den tomma kartongen och skrockar “gott gotti-gott-gott har han inga sympatier kvar alls.
Glassen verkar dock riktigt god.
Folksam: En… cab…?
Den glade ynglingen som just köpt en ny VW K100. Han vill snabbt få en försäkring och stannar därför vid närmaste telefonkiosk på vägen hem.
Under samtalet får han berätta om bilen och sig, hinner uppge registreringsnumret då försäkringsagenten frågar om karosstyp.
I samma ögonblick svänger en grävskopa över bilen och river med sig taket. Yngligen tittar storögt på den nu taklösa bilen och svarar försäkringsagenten: En… cab…?!
En given reklamklassiker sedan dess.
Lär mer:
Reklam för onyttig mat vanligast (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.