Med på köpet av Radiomir Eilean Experience, den senaste modellen från Panerai, kom en lyxig äventyr i medelhavet.
Radiomir Eilan Experience och Panerai på lyxäventyr
Mest läst i kategorin
Hur gör man för att locka till sig de kräsnaste köparna och samlarna av klockor i lyxklassen? Jo, man kopplar köpet till en exklusiv upplevelse där köparna kan umgås med varandra och jämföra sina dyrgripar.
Det är precis vad lyxföretaget och klocktillverkaren Panerai gör med sin “VIP-äventyrs-serie”– klockor i begränsad upplaga som är kopplade till upplevelser, och som säljs till företagets mest dedikerade kunder och samlare.
När den begränsade upplagan av Radiomir Eilean Experience edition, den sensate modellen i serien, lanserades i början av maj ingick en lyxseglats ombord företagets egna klassiska segelyacht Eilean.
Radiomir Eilean Experience Edition
Radiomir Eilean Experience PAM01244 är en lyxigare version av förra årets Radiomir Eilean ( som tillverkades i 400 exemplar).
Det är en något mindre ättling till 1930-talets Radiomir som märket utrustade den italienska marinens dykare med.
Modellen hämtar sin designinspiration från William Fifes klassiska yacht från 1936, Eilean och har endast producerats i femtio exemplar.
Precis som sin föregångare har nya Radiomir Eilean ett 45 mm patinerat stålhölje som är vattentåligt till 100 meter.
Bezeln är i brons och man har använt metall som bärgats från fartyget under dess restaurering. Urtavlan har ett mönster som ska påminna om Eileans teakdäck, och är i en djup blå färg som påminner om havet.
Urverket är manuellt och har 19 juveler och en 72-timmars gångreserv.
En legendarisk historia
Eilan byggdes av den legendariske skeppsbyggaren William Fife III 1936, ungefär samtidigt som Panerai tillverkade sin första serie klockor för den italienska marinens dykare. Båtens första ägare var de skotska stålhandlarna James och Robert Fulton.
Den gick sedan igenom flera ägare tills den hamnade i en charterverksamhet i Antigua. 1980-talsgruppen Duran Duran spelade in sin musikvideo till låten “Rio” ombord, men kort därefter kolliderade hon med en färja utanför Portugals kust, för att därefter sjunka i engelska kanalen.
När Paneraia tidigare VD Angelo Bonati fick syn på segelyachten 2006, var hon i ett tillstånd av förfall. Men han såg en möjlighet för varumärket och köpte Eilean för företagets räkning och skickade den till ett varv i Italien för restaurering.
Idag är den helt återställda segelyachten en viktig del av Panerais varumärke. Hon spelar regelbundet rollen som värdinna under speciella evenemang, och tar ibland med besättningar ut på rensningsuppdrag för att återvinna plast från havet.
La Dolce Vita kan inte köpas för pengar
Enligt varumärkets produktchef är det italienska “La Dolce Vita” inte något som kan köpas för pengar, utan kan bara upplevas.
Man får förmoda att de lyckliga köparna tyckte att den exklusiva klockan (eller priset för ett medlemskap i den exklusiva samlarklubben) var värt sitt pris.
Vad kostade den då? Jo, 39 000 euro, eller knappt 400 000 kronor.
Men det är inte bara den gamla världen köparna fått tillträde till. Med på köpet följde även en unik motsvarande NFT.
Den går kanske att sälja vidare, men knappast seglatsen i medelhavet. Men som sagt, upplevelser är ett sätt att locka dagens kräsna köpare.
Läs om hela upplevelsen på Robb Report
Läs även: Klockans värde steg med 1 300 procent
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.