För två år sedan räddades den vackra salongsbåten Chriss från att ruttna bort mitt i Stockholm. En räddning som nu kan bli hennes död.
Räddningen som kan bli hennes död
Mest läst i kategorin
Den klassiska båtvärlden är just nu i stort behov av dig som har titeln hjälte på visitkortet. Hobbyn behöver verkligen sådana som dig.
Sådana som agerar mer än reagerar.
För hjältar bakom skärmen finns det många av. Jakten på likes och uppåt-tummar skapar arméer av skärm-engagerade hejarklackar som är superbra på att skapa wow och uppmärksamhet i den digitala världen.
Men nu behövs hjältar i den verkligen världen. Som med ekonomi och engagemang kan rädda båtar från att dö.
Två grundhjältar är vi i behov av.
Den första typen är du som har pengarna. Du sitter på en ekonomi som ger dig möjlighet att utan avkastning kunna fondera medel som jobbar kulturellt.
Tillsammans blir ni några som kan avsätta en gemensam pott till en stiftelse som aktivt räddar och renoverar det svenska kulturarvet. Som går in och gör det möjligt, som nu är nödvändigt för att inte ytterligare en stor mängd unika båtar ska skrotas ut.
Hur mycket pengar som behövs? För att få igång en fond som kan starta den verksamhet som krävs, behövs inte ett större startkapital än vad endast en Delta 88 kostar. Sedan är allt på rull.
Praktisk hjälp
Sedan behöver vi er som gör det praktiska. Som bygger upp en verksamhet kring båträdderiet och renoveringsverksamheten. Du får inte vara rädd att ta i, du ska ha ett grymt kontaktnät och du måste brinna för allt vad dessa fantastiska båtar står för.
För brinner – det gör det snart på flera plan.
Mitt i Göteborg står salongsbåten Chriss. Den båt som jag berättar om i ingressen på denna artikel.
Chriss stod som en tappad sug i Stockholm för några år sedan. Ägaren hade fått annat i livet att prioritera och på den listan stod inte Chriss högst upp.
Räddades för första gången
Efter ett stort engagemang syddes en räddningsplan ihop och båten togs på lastbil ned till Göteborg och Utbildningsrederiets verksamhet där.
Allt frid och fröjd. Ända tills Utbildningsrederiet såldes med inkråm och allt.
De nya ägarna har nu strukturerat om sin verksamhet och i denna ingår alltså inte Chriss längre.
Symbolisk summa
Därför ska båten nu säljas för en symbolisk summa och sedan fraktas från platsen så snart det är möjligt. Annars hägrar en framtid som stavas motorsåg, tändsticka och brandrök.
Så här finns ett underbart projekt att börja med för dig som är någon av de ovan beskrivna hjältarna.
Tillsammans kan vi skapa en funktion med en verksamhet som kommer vara fylld av kulturhistorisk nytta, glädje och som sakta men säkert kommer förvalta en flotta unika båtar, som tillsammans nog på sikt, till och med kan ge en viss återinvesterbar avkastning.
Är du på?
Läs om fler klassiker som kan riskera att skrotas. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.