Dagens PS

Rädda historiska yachter – förvärva en klassiker

Den vackra ångjakten Arona är en av de större svenska jakter som efter en makalös renovering nu åter förgyller skärgårdarna på ett sätt som en modern båt aldrig har en chans att nå upp till. Men det finns flera motsvarande yachter som nu behöver hjälp. Är det du som tar upp stafettpinnen?
Den vackra ångjakten Arona är en av de större svenska jakter som efter en makalös renovering nu åter förgyller skärgårdarna på ett sätt som en modern båt aldrig har en chans att nå upp till. Men det finns flera motsvarande yachter som nu behöver hjälp. Är det du som tar upp stafettpinnen? (Foto: Lars Olsson)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 maj 2024Publicerad: 21 maj 2024

Yachterna skapades ur förmögenheter från den industriella revolutionen. Nu behöver några av de som överlevt räddas till framtiden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den industriella revolutionen startade sent i Sverige. När stora delar av övriga Europa redan var i full gång med förvandlingen från bondekultur till industrikultur, fortsatte Sverige som om inget hände.

Det dröjde först till i mitten på 1800-talet innan det började hända saker även i Sverige. Och när revolutionståget väl börjat rulla – då gick det desto fortare.

Med skogen som främsta resurs och motor för samhällsomställningen, blev Sveriges skogsbygder en svensk variant av guldruschen i Kalifornien. Människor med affärssinne och entreprenöranda kunde nu snabbt bygga upp stora förmögenheter på mycket kort tid.

Motoryachten Stormfågeln
Bokförläggare Erik Åkerlund var en av flera, som i industrialismens spår, tjänade stora pengar som kunde omsättas i roliga och intressanta fordon som den stora motoryachten Stormfågeln. (Foto: fam Åkerlund)

Med nysågade pengar i fickan flyttade många av dem in till städerna och började där anamma en så kostbar livsstil som deras plånböcker tillät.

Revolutionen satte också fart på den tekniska utvecklingen. Explosionsmotorn födde fram bilen, traktorn, motorbåten och allt annat som den kunde få att gå framåt för egen maskin.

God kommers

Alla dessa nymodigheter konsumerades friskt av de som lyckats väl och tiderna för landets bättre bemedlade var synnerligen goda.

Motorbåtens utveckling gick under 1900-talets första decennier i en rasande fart. Från att ha varit små och rentav sjöovärdiga i början av seklet, växte de snabbt till sig och när 1920-hade passerats hade den vuxit till sig till stora sjögående kryssare.

ANNONS
M/Y Nordstjernan från 1905 är en av våra allra äldsta överlevande yachter
De tidigaste motoryachterna hade stora och höga överbyggnader som föga lämpade sig för några längre färder. Här vackra Nordstjernan från 1905. (Foto: Anders Værnéus)

Några av dessa stora lyxbåtar har överlevt till i dag. Ibland genom löpande underhåll, ibland genom rent av heroiska renoveringar av idoga entusiaster.

ANNONS

Senaste nytt

Nu behöver de vård

Några har dock överlevt med nöd och näppe. Och det är dessa båtar som nu, likt de stora pampiga seglande J-båtarna en gång räddades, behöver tas omhand med av nya händer och plånböcker laddade med vilja och smak.

När entusiasten Elizabeth Meyer drog igång cirkusen runt de ofantligt vackra J-båtarna, var det av ren och pur kärlek. Hon ville rädda kvar båtar från en tid som försvunnit innan båtarna också hade gjort detsamma.

J-klassens räddare, amerikanskan Elizabeth Meyer.
Elizabeth Meyer har kvinnan som väckte intresset för de pampiga J-båtarna, och som är den direkta orsaken till att klassen i dag är en av de mer livaktiga inom klassisk segling. (Foto: J-Class)

I spåren av hennes arbete med J-båten Endeavour, som fångat hennes intresse och passion, väcktes också intresset runt klassen i stort och de övriga båtarna och fler entusiaster med råd och smak ville vara med.

Vackra och eftertraktade

I dag är J-båtarna hett eftertraktade yachter på den internationella marknaden för klassiska båtar och räknas som seglarvärldens drottningar.

ANNONS
J-class Endeavour
Den pampiga J-båten Endeavour var den första i denna pampiga klass, som återuppstod under Elizabeth Meyers försorg. (Foto: Edmiston)

I Sverige hände lite av samma sak 1993 när ens grupp entusiaster med Peter Upmark i spetsen bärgade den fantastiska motoryachten Alba II från 97 meters djup i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård.

En nystart

När Alba efter många om och men, till slut bröt vattenytan, var det början på en fantastisk renovering tillbaka till det skick hon hade som ny 1912.

Tillsammans med Per Wermelin och Richard Kahm skapades ett projekt med syfte att återuppväcka livet, charmen, hantverket och historien kring den värld som en gång funnits kring Alba II och hennes systrar.

Yachten Alba II i Stockholms skärgård.
I dag seglar Alba II åter i Stockholms skärgård, lika vacker som när hon sjösattes 1912. (Foto: M/Y Alba II)

Bärgningen av Alba fick ett enormt mediauppbåd. Kunskapen om den svenska klassiska båtkulturen spred sig i kretsar långt utanför båtentusiasternas värld.

Blev finkultur

Båtkultur blev finkultur och i spåren av Alba följde sedan bland annat renoveringen av Ivar Kreugers expresskryssare Loris och replika-bygget av Kreugers racer Svalan.

ANNONS
Ivar Kreugers racerbåt Svalan.
Ivar Kreugers racer Svalan var en av de båter som återuppstod. (Foto: Anders Værméus)

Men allt detta var ny drygt 20 år sedan. Och nu behöver en ny Elizabet Meyer komma till och blåsa liv i de stora jakternas värld.

Behövs en Meyer

I dag finns ett antal fantastiska motoryachter som inväntar en räddning motsvarande den som Elizabeth Meyer gjorde med Endeavour.

Yachter med en en fantastisk historia som rymmer en bit av den svenska kulturhistorien i sitt skrov och själ. Båtar som tyvärr hamnat på fel sida av vanliga entusiasters ekonomi och sålunda behöver hjälp med större medel än så.

Yachten Jagaren i väntan på en osäker framtid.
Till höger ligger en av 1930-talets pampiga yachter och skriker efter hjälp innan rosten fullständigt ätit upp henne. (Foto: Daniel Ylvén)

Är det du som tar det första steget på vägen mot att väcka liv i en av de slumrande historiska yachterna? Tar tag i dess historia. Fångas av alla berättelser, människor och händelser som båten varit en del av.

Billigt men inte dyrt

Dokumentera sedan den immateriella kulturen runt yachten och sedan se till att den återuppstår i all sin glans – och allt detta till en billigare peng än vad en ny yacht i motsvarande storlek kostar.

ANNONS
Det vore synd om en klassiker som Veritas III försvann.
Veritas III byggdes troligen redan 1908, men ligger nu ledsen och väntar på en osäker framtid. (Foto: Anders Værnéus)

Nu är det dags att göra en Elizabeth Meyer. Att plocka upp fanan och ta täten som den förste på länge att ta ett rejält kliv för den svenska klassiska motorbåtens framtid.

En gång var hon en av skärgårdens vackraste. Nu ligger hon och väntar på sin ovissa framtid.
En av Sveriges mest unika lustjakter står här och väntar på sin framtid. Ännu ett unikum som är en del av vår svenska kulturskatt. (Foto: Mathias Strömberg)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]