Yachterna skapades ur förmögenheter från den industriella revolutionen. Nu behöver några av de som överlevt räddas till framtiden.
Rädda historiska yachter – förvärva en klassiker
Mest läst i kategorin
Den industriella revolutionen startade sent i Sverige. När stora delar av övriga Europa redan var i full gång med förvandlingen från bondekultur till industrikultur, fortsatte Sverige som om inget hände.
Det dröjde först till i mitten på 1800-talet innan det började hända saker även i Sverige. Och när revolutionståget väl börjat rulla – då gick det desto fortare.
Med skogen som främsta resurs och motor för samhällsomställningen, blev Sveriges skogsbygder en svensk variant av guldruschen i Kalifornien. Människor med affärssinne och entreprenöranda kunde nu snabbt bygga upp stora förmögenheter på mycket kort tid.
Med nysågade pengar i fickan flyttade många av dem in till städerna och började där anamma en så kostbar livsstil som deras plånböcker tillät.
Revolutionen satte också fart på den tekniska utvecklingen. Explosionsmotorn födde fram bilen, traktorn, motorbåten och allt annat som den kunde få att gå framåt för egen maskin.
God kommers
Alla dessa nymodigheter konsumerades friskt av de som lyckats väl och tiderna för landets bättre bemedlade var synnerligen goda.
Motorbåtens utveckling gick under 1900-talets första decennier i en rasande fart. Från att ha varit små och rentav sjöovärdiga i början av seklet, växte de snabbt till sig och när 1920-hade passerats hade den vuxit till sig till stora sjögående kryssare.
Några av dessa stora lyxbåtar har överlevt till i dag. Ibland genom löpande underhåll, ibland genom rent av heroiska renoveringar av idoga entusiaster.
Nu behöver de vård
Några har dock överlevt med nöd och näppe. Och det är dessa båtar som nu, likt de stora pampiga seglande J-båtarna en gång räddades, behöver tas omhand med av nya händer och plånböcker laddade med vilja och smak.
När entusiasten Elizabeth Meyer drog igång cirkusen runt de ofantligt vackra J-båtarna, var det av ren och pur kärlek. Hon ville rädda kvar båtar från en tid som försvunnit innan båtarna också hade gjort detsamma.
I spåren av hennes arbete med J-båten Endeavour, som fångat hennes intresse och passion, väcktes också intresset runt klassen i stort och de övriga båtarna och fler entusiaster med råd och smak ville vara med.
Vackra och eftertraktade
I dag är J-båtarna hett eftertraktade yachter på den internationella marknaden för klassiska båtar och räknas som seglarvärldens drottningar.
I Sverige hände lite av samma sak 1993 när ens grupp entusiaster med Peter Upmark i spetsen bärgade den fantastiska motoryachten Alba II från 97 meters djup i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård.
En nystart
När Alba efter många om och men, till slut bröt vattenytan, var det början på en fantastisk renovering tillbaka till det skick hon hade som ny 1912.
Tillsammans med Per Wermelin och Richard Kahm skapades ett projekt med syfte att återuppväcka livet, charmen, hantverket och historien kring den värld som en gång funnits kring Alba II och hennes systrar.
Bärgningen av Alba fick ett enormt mediauppbåd. Kunskapen om den svenska klassiska båtkulturen spred sig i kretsar långt utanför båtentusiasternas värld.
Blev finkultur
Båtkultur blev finkultur och i spåren av Alba följde sedan bland annat renoveringen av Ivar Kreugers expresskryssare Loris och replika-bygget av Kreugers racer Svalan.
Men allt detta var ny drygt 20 år sedan. Och nu behöver en ny Elizabet Meyer komma till och blåsa liv i de stora jakternas värld.
Behövs en Meyer
I dag finns ett antal fantastiska motoryachter som inväntar en räddning motsvarande den som Elizabeth Meyer gjorde med Endeavour.
Yachter med en en fantastisk historia som rymmer en bit av den svenska kulturhistorien i sitt skrov och själ. Båtar som tyvärr hamnat på fel sida av vanliga entusiasters ekonomi och sålunda behöver hjälp med större medel än så.
Är det du som tar det första steget på vägen mot att väcka liv i en av de slumrande historiska yachterna? Tar tag i dess historia. Fångas av alla berättelser, människor och händelser som båten varit en del av.
Billigt men inte dyrt
Dokumentera sedan den immateriella kulturen runt yachten och sedan se till att den återuppstår i all sin glans – och allt detta till en billigare peng än vad en ny yacht i motsvarande storlek kostar.
Nu är det dags att göra en Elizabeth Meyer. Att plocka upp fanan och ta täten som den förste på länge att ta ett rejält kliv för den svenska klassiska motorbåtens framtid.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.