Årets trend “quiet luxury” blir bar mer lyxig och diskret. De riktigt rika signalerar sin rikedom genom plagg som bara den invigde kan identifiera.
Quiet luxury: Lyxigare och diskretare än någonsin
Mest läst i kategorin
En av årets största modetrender är ”quiet luxury” eller, som stilen också kallas, ”stealth wealth”. Det är en stil som kräver en riktigt rejäl plånbok, även om den för det otränade ögat kan te sig tämligen oansenlig.
Det är en stil som kräver en riktigt rejäl plånbok, även om den för det otränade ögat kan te sig tämligen oansenlig.
Trenden var ett hett diskussionsämne bland fans av serien “Succession”, där karaktärerna bar välskräddade, men visuellt trista plagg.
Kepsar för 5 000 kronor vardagsmat
Till exempel blev Kendall Roys keps från Loro Piana en symbol för stilen, och samtidigt en ny statusmarkör (kepsen från det italienska varumärket kostar över 5 000 kronor).
Enligt Fortune är “quiet luxury” – tyst lyx – inte ett nytt fenomen, och har funnits bland de riktigt rika länge.
Men tack vare Succession och kändisar som Gwyneth Paltrow (Paltrow skapade rubriker tidigare i år då hon under en rättegång bar genomgående mycket dyra och diskreta plagg), har trenden fått fäste också hos den yngre generationen.
Senaste nytt
Quiet luxury intar TikTok
“Tyst lyx verkar för blotta ögat inte lyxigt alls. Det kan kosta en dollar, det kan kosta en miljon dollar”, säger TikTokaren Charles Gross i en video.
För den fiktiva familjen Roy (och verklighetens 1 procent uberrika) är ett varumärke som Loro Piana att jämställa med H&M för vanliga människor, menar Gross.
Den gemensamma nämnaren för de varumärken som erbjuder kläder och accessoarer i den här klassen är den totala avsaknaden av synliga logotyper. Bara de som är invigda eller är väldigt förmögna, känner igen till exempel en kashmirtröja från Loro Piana, eller en rock från Ermengildo Zegna.
Miljonärer försöker vara miljardärer
Trenden står i stark kontrast till klädseln hos de som vill signalera sin rikedom med accessoarer från exempelvis Louis Vuitton översållade med varumärkets logotyp, eller dunjackor från Moncler i iögonfallande färger.
Men det är inte bara unga som vill klä sig i diskret, tyst lyx. Nyblivna miljonärer försöker nu efterlikna miljardärerna och de som alltid haft pengar.
Borta är logomanin som nu har ersatts av en mer normal klädstil – även om den är högst medveten och extremt detaljfokuserad.
Vill du läsa mer om mode och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Stealth Wealth – därför klär sid de rika i årets modetrend