Med Yamaha Harmo gläntar motorjätten Yamaha på dörren till den utsläppsfria marknaden. Här bjuder båtmagasinet Motorboat & Yachting på en förhandstitt av den kraftfulla elmotorn som gör livet på sjön både njutbart och tyst.
Nylanseringen Yamaha Harmo: ett med naturen
Mest läst i kategorin
Låg energiförbrukning
Nytillskottet Yamaha Harmo är elmotorn som ska ta både båtlivet och tillverkaren Yamaha in i den tysta, utsläppsvänliga framtiden. Yamaha blir därmed först ut, då Mercury, Suzuki och Honda ännu inte tagit det steget.
Yamha Harmo är varken en utombords- eller inombordsmotor, utan snarare en hybrid av de två, med en unik fälgdrivmekanism, fjärrbox och joystick. Motorn är monterad på akterspegeln, ovanför vattenlinjen. Propellern är innesluten i ett skyddande, cirkelformat hölje.
Det gör att Harmo kan driva större båtar, på upp till 21 fot, med en lägre energiförbrukning. Detta trots den relativt blygsamma 3,7 kW motorn, motsvarande en 9,9 hk bensinmotor.
Mindre buller, större naturupplevelse
I likhet med andra utombordsmotorer är Yamaha Harmo en helt fristående enhet som inkluderar motor och styrmekanism.
Ett robust övre gångjärn gör att hela enheten kan lutas 74 grader upp och ut ur vattnet när den inte används för att förebygga nedsmutsning och korrosion.
En stor fördel är att både vibrationer och buller minskar, vilket ger dig möjlighet att ta koppla av ostört. Så syftar också Yamaha Harmo till en intimare och tystare naturupplevelse.
En annan innovation är styrmekanismen, där endast den nedre halvan rör sig. Att jämföra med ordinära utombordsmotorer där hela enheten svänger från sida till sida. Med detta kommer fördelar som att driften smälter in bättre i akterspegelns design.
Joystick och digitalt gasreglage
En titt på de första bilderna över hur motorn monterats, skvallrar om hur litet utrymmet är mellan framdrivningen och de båda plattformarna på vardera sida.
Utöver det möjliggör Yamaha Harmo ett bredare urval av styrvinklar, då den nedre enhetens storlek och placering i förhållande till akterspegeln, vilket gör att den kan svänga 140 grader, från sida till sida.
Vid fullt babords- eller styrbordsroder fungerar den effektivt som en akterpropeller, och trycker aktern direkt i sidled, snarare än att förlita sig på dragkraften från en utom- eller inombordare. För att utnyttja det mesta och bästa av denna funktion, medföljer joystick, tillsammans med ett digitalt gasreglage.
Fokus på deplacementbåtar
Till skillnad från Torqeedos elektriska Deep Blue-serie med kraftfulla 25-50 kW utombordare, som vänder sig till sportiga båtar, riktar Yamaha Harmo med sina 3,7kW in sig på deplacementbåtar.
Vid enkel installation lämpar den sig för båtar upp till 21 fot, medan dubbel uppsättning klarar båtar upp till 32 fot.
Hastighet och räckvidd, faller an på båtens design och batteriets installation. Operativsystemet på 48V kan drivas av både bly- och litiumbatterier beroende på kostnad och förpackningskrav.
Till att börja med vänder sig Yamaha Harmo till den europeiska marknadens sjö- och flodbåtar, men tanken är att motorn också ska lanseras i USA under 2022. Vad kalaset kommer att kosta är ännu oklart. Med det sagt kan Yamaha Harmo komma att lämna vackra ringar på vattnet framöver.
Läs även: Sunreef 140 – superkatamaranen som har allt
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.