Tillhör du gruppen som anser att syftet med solglasögon är att omgivningen inte ska se vad du tittar på? Då är dessa nya glajjor inget för dig.
Nya trenden hivar traditionella solglasögon överbord
Mest läst i kategorin
En ny trend syns bland världens kändisar.
Istället för att dölja ögonen bakom mörka linser, är det nu solglasögon som visar ögonen som gäller.
En ny standard
Traditionellt har solglasögon med helt mörka eller reflekterande linser dominerat marknaden, men nu ser vi alltså ett skifte.
Lätt tonade linser som fortfarande ger fullt UV-skydd men som inte döljer ögonen är det nya populära.
Dessa nya glasögon sågs överallt på årets Oscarsgala, där stjärnor som Robert Downey Jr. och Matthew McConaughey bar dem på röda mattan tillsammans med sina eleganta kostymer.
Senaste nytt
Storfavoriten
Den rektangulära modellen Sandro från det Los Angeles-baserade märket Jacques Marie Mage ser ut att toppa listorna.
För 820 dollar får man ett par solglasögon med lätt tonade linser som ger 100 procent UV-skydd.
Sandro-modellen, som är designad av franska vintageentusiasten Jerome Mage, är tillverkad i Italien och Japan i små serier om högst 500 par.
Dessa glasögon har en robust design med sju cylindergångjärn som ger dem en solid och lyxig känsla.
Enligt Bloomberg söker Mage efter verktyg och utrustning från tiden efter andra världskriget för att säkerställa att varje par bibehåller en vintagekänsla.
Konkurrensen
Men Jacques Marie Mage är inte ensam om att erbjuda dessa nya brillor.
Brunello Cucinelli har nyligen lanserat en aviator-modell med medium-mörka tonade linser som inspirerats av solnedgången i Umbrien. Dessa säljs för 813 dollar.
För dig som föredrar ett lite mer ungdomligt (och billigare) alternativ finns Akila. Deras Apollo-modell kommer i en rad olika stilar och färger och kostar 140 dollar.
Läs mer:
Äntligen: Bugatti i vardagsrummet. Dagens PS
Historien bakom vardagslyxen vi tar för given. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.