Att en influencer gör reklam för en vara är vi vana vid. Men vad händer när det handlar om påverkan av åsikter och inte köplust? Adtechbolaget Urban Legend parar ihop sina kunder med influencers som kampanjar mot cash.
Ny trend: Influencer säljer ideologier, inte produkter
Mest läst i kategorin
En influencer med 49 000 följare skriver passionerat om en organisation som jobbar mot klimatförändringar. Det finns en länk i inlägget som lyfter en e-postlista – som drivs av ett politiskt parti.
Matcha kund och influencer
Varje människa kan bli en lobbyist. Det är idén bakom Urban Legend, vars grundare Ory Rinat var chef för digital strategi i Trump-administrationen.
Företagets strategi går ut på att matcha kunder med influencers, som väljer det som passar dem från en meny. Kunderna betalar för varje “omvändelse” – antal nya medlemmar på e-postlistan, som exempel.
Listan på dem som jobbar för Urban Legend är hemlig, men där finns allt från kreatörer med 3 000 till dem som har 14 miljoner följare.
Liknar “uppacknings”-videor
Henri Makembe, som jobbat länge som strateg för Demokraterna i USA, jämför det med “uppacknings”-videor, där en influencer öppnar en låda produkter från ett företag och visar upp dem för sina följare.
“Vi inser att ‘oj, det kan vi göra med en idé”, säger Makembe.
The Wired har gjort en djupdykning i fenomenet, och här kan du läsa hela artikeln.
Läs även: Influerare invaderar resmål – vissa inte välkomna
Läs även: Galen tillväxt för svenska influerare
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.