Trenden lutar mot ett stort antal affärsresor under 2024 där många bolag är beredda att betala mer för resorna.
Ny studie: Affärsresorna gör revansch
Mest läst i kategorin
Det är Global Business Travel Association, GBTA, som gjort en undersökning där 700 affärsresenärer från 41 länder deltog.
Många drar fortsatt ner på sina budgetar när det gäller affärsresor eftersom de numera har förbytts mot hybridarbetsplatsmodeller. Många ser också allt dyrare resekostnader som ett fortsatt problem, likaså det osäkra geopolitiska läget.
Nystart för affärsresor
Trots hindren är det många reseköpare som ser 2024 som en nystart.
Nästan 60 procent av reseköparna förväntar sig fler resor under året, och två tredjedelar förväntar sig ökade utgifter för affärsresorna.
GBTA:s vd Suzanne Neufang är nöjd med utvecklingen framöver.
“När företag och resenärer fortsätter att ta till sig den viktiga rollen som personlig kontakt innebär, finns det starka indikatorer för fortsatt tillväxt i resevolym och utgifter under 2024”, säger hon till Hotel Management och klargör:
“Affärsresebranschen har inlett ett nytt kapitel och gått bortom pandemin”.
Senaste nytt
Nya trender inom branschen
Det finns även ett par nya trender inom affärsresorna i år.
Den senaste tekniken används för att göra affärsresor så smidiga som möjligt, samtidigt som många vill åka tillbaka till “back to basics”, naturbaserade företagsresor, och se återupplivandet av “power lunches” – där business står i fokus under lunchen.
“Detta belyser det bestående värdet av mänsklig koppling för att bygga goda affärsrelationer. I slutändan måste varje resa optimeras för att motivera avkastningen på investeringen och den efterföljande koldioxidpåverkan från flyget”, säger Jenny Southan, vd på Globetrender – Storbritanniens ledande resetrendprognosbyrå som nyss har släppt en rapport om årets trender inom affärsresor.
Knyta personliga kontakter
Efter några år med digitala möten är det nu allt fler som vill träffas igen, och knyta viktiga kontakter, något som inte alltid kan göras över nätet.
“Ansikte mot ansikte har många fördelar, från att öka det sociala kapitalet till att främja idéer och engagera sig i mer komplext tänkande tillsammans”, uppger Deborah Mahoney, säljchef i USA för Amadeus Cytric Solutions.
“Personlig kontakt ger en konkurrensfördel när det gäller att träffa kunder, eftersom riktiga samtal kan generera mer effektiva och förtroendeskapande interaktioner.”
Läs även:
Därför är affärsresornas tid förbi – Dagens PS
Svindyr business class får företagen att skippa flyg – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.