En kulturavgift för streamingbolagen som finansierar svensk film. ”Enda alternativet” enligt Filminstitutets nya vd Anna Croneman.
Ny "kulturavgift" ska rädda svensk film
Mest läst i kategorin
Under april tillträdde Anna Croneman som ny vd för Filminstitutet.
Croneman har en bakgrund som producent och har senast arbetat som programchef för SVT Drama.
”Hon har med sin gedigna bakgrund inom film och tv den kompetens och de egenskaper som behövs och hon kommer in i verksamheten i rätt tid med tanke på den nyligen startade filmutredningen”, sade styrelseordföranden Gunilla von Platen när Croneman presenterades.
För dyrt
Sedan dess har Anna Croneman slagit fast att det är för dyrt att gå på bio, men gör nu sin första större programförklaring i Ekots lördagsintervju.
Där säger Filminstutets nya vd för det första att hon vill se så lite politisk styrning som möjligt.
Fokus på innehållet
Det finns en risk att politiska mål blir sakfrågor för filmbranschen, säger Croneman och tar sin företrädare Anna Serners satsning på jämställdhet som exempel.
”Man hamnar lätt i problem när man pratar om jämställdhet i enskilda verk. Jämställdhet i branschen är viktig, men fokus ska ligga på filmen och innehållet”, säger Filminstitutets nya vd.
”Ser lika mycket film”
En av de stora frågorna i branschen är naturligtvis att publiken sviker biograferna och tittar via streamingtjänster i soffan hemma i stället.
Anna Croneman tycker sig ändå se att både publik och filmskapare längtar tillbaka till filmen.
”Den yngre publiken, alltså de under 30, ser lika mycket film idag som innan pandemin”, säger hon.
Hos de som ändå går på bio är inte de svenska filmerna prio 1 och det vill Anna Croneman ändra på.
Receptet för det är filmer med hög konstnärlig integritet som samtidigt når en stor publik, en erkänt svåruppnådd tulipanaros.
Vill ha mer pengar
I en ny filmutredning, tillsatt av regeringen, ska en ny och uppdaterad filmpolitik mejslas fram.
Anna Croneman hoppas framförallt på ett större anslag till Filminstitutets budget, utifrån att Sverige ligger långt ner på listan över statlig finansiering av filmproduktion.
Vill följa Danmark
”Det är klart att det är jättesvårt att satsa sig ur ett dödläge utan att ha resurser. Så den där finansieringsfrågan är kolossalt viktig”, säger Anna Croneman.
Flera länder – bland annat Danmark och Frankrike – har delvis löst finansieringen via en kulturavgift för streamingbolagen, den så kallade ”Netflix-skatten”, och Anna Croneman tycker Sverige ska göra detsamma.
”Hittills är det det enda alternativet som existerar. Och jag tycker att det är rimligt att de som visar svensk film också ska vara med och bidra till den allmänna infrastrukturen, det vill säga talangutveckling och utbildning för filmarbetare”, säger hon.
Illegal affär kostar filmindustrin miljarder. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.