Lagom till den legendariska biltillverkaren Maseratis 110-årsjubileum släpper de en gudomligt vacker runabout. Givetvis eldriven.
Nu går Maserati till sjöss
Mest läst i kategorin
Med Maseratis intåg på båtmarknaden, får den redan stjärnspäckade italienska båtidustrin ytterligare ett prestigeladdat varumärke att spela med.
Entrén in på båtmarknaden är en del i märkets 110-årsjubileum. Den nya runabouten, döpt till Maserati Tridente är dock inte helt deras egen produkt.
Istället för att kasta sig in i båtbranschen med egen produktion, har Maserati Tridente tagits fram i samarbete med den välrenommerade amerikanska tender-tillverkaren Hodgon Yachts, som vi tidigare skrivit om.
10,5 meters njutning
Ombord på Tridentes 10,5 meter långa skrov, är det förberett för både njutning i hamn och fart till sjöss.
I sittbrunnen finns plats för åtta sittande utspridda i båtens bekvämligheter. Rejäl badbrygga ger dig enkel och stor access till vattenaktiviteter. Soltorkar gör du enklast på båtens stora solbädd i aktern.
Du skulle kunna frestas att tro att Maseratis entré på matmarknaden skulle göras med ljuvligt morr från en bensinmotor. Men därtill blir du besviken.
Eldriven
Märket har istället tagit sikte framåt och öppnat ett samarbete med den välrenommerade elmotortillverkaren Vita Power.
Ombord finns därför en 600 hästar stark elmaskin kopplad till ett 252 kWh batteri som laddas från tomt till fullt på under en timme.
Maserati själva hävdar att båtens toppfart landar runt de 40, och med en bekväm marschfart på 25 knop.
Svettig prislapp
Prislappen på denna unika pjäs landar i trakterna kring 30 miljoner kronor. Leverans av båt nummer ett beräknas i slutet av 2024.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.