Alkohol hör inte hemma i konservativa Dubai. Det var den tidigare bilden, men när staden vill locka till sig fler turister sker nu en snabb förändring.
Nu flödar champagnen i Dubai
Mest läst i kategorin
Utvecklingen i Dubai går i rekordfart.
Satsningen på turism innebär att det finns stora pengar att tjäna inom sektorn. Kruxet är bara att utländska besökare ofta vill kunna dricka cocktails i barer, eller ta en öl eller ett glas vin till maten på restauranger.
Alkohollagar luckras upp
Även om det fortfarande är förbjudet för muslimer att skaffa alkoholtillstånd i Dubai har de stränga lagarna luckrats upp på sistone, när det gäller alla expats och turister. Det inkluderar avkriminalisering av alkohol och avskaffandet av alkoholskatten som tidigare låg på 30 procent.
Nu vill Dubai göra alkohol ännu mer tillgängligt för besökare, bland stadens närmare 13 000 restauranger.
Champagnen ska flöda
Där spelar champagne en viktig roll. De stora chamgnehusen tävlar om att ta större andelar samtidigt som de små tillverkarna vill slå sig in på den gyllene marknaden.
“Genom att ha alla dessa champagnenamn här så spelar vi i de stora ligorna i champagnevärlden”, säger Samuel Lacroix, vinchef på en europeisk restaurang med Michelinstjärnor på det ikoniska hotellet Burj Al Arab, till CNN Travel.
“Mindre märken tenderar att producera supercoola och exklusiva champagner”.
Vill konkurrera med andra
Medan Dubai i allt större utsträckning lockar till sig den globala affärseliten, ofta med generösa visum, så vill stadens mat- och dryckesscen kunna konkurrera med andra internationella toppstäder. Då krävs det att bubblet i glasen flödar.
“Klientelen blir hela tiden allt mer förfinad”, klargör Lacroix.
Även i luften ska glasen därför förbli välfyllda.
Serverar toppnamn
Emirates, Dubais nationella flygbolag, hävdar att de köper mer champagne än något annat flygbolag i världen.
För ett par år sedan blev Emirates det enda globala kommersiella flygbolaget som officiellt serverar de tre toppnamnen Moët & Chandon, Veuve Clicquot och Dom Pérignon ombord.
I den knivskarpa konkurrensen inom turism gäller det att underlätta för konsumenterna så mycket som möjligt.
I slutändan är ett glas champagne därför svårslaget.
Läs även:
Ta en selfie? Inte i den här staden – Dagens PS
Penthouse i Dubai säljs för rekordsumma – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.