Svenska hudvårdsmärket Mantle är först med en åldersgräns på hudvård. Bakgrunden är en Tiktok-trend som får unga att använda vuxenprodukter.
Nu blir det åldersgräns på hudvård
Mest läst i kategorin
Bakom svenska hudvårdsmärket Mantle finns Josefin Landgård och Stina Lönnkvist.
Landgård har en bakgrund inom tech- och startupvärlden, Lönnkvist är varumärkesexpert och tillsammans har de gjort succé med Mantle.
Nu tar de ett nytt steg som första varumärke och markerar att det är för att de vill ta ansvar.
I fokus står retinoider, en grupp kemiska föreningar som är derivat av vitamin A.
Retinoider spelar en central roll i hudvård, speciellt när det gäller att motverka hudens åldrande, behandla akne och förbättra utseendet.
Påverkar cellerna
Retinoider fungerar genom att påverka hudens cellförnyelse, vilket kan minska rynkor, linjer och hyperpigmentering.
Det finns flera olika typer av retinoider, sinsemellan varierade i styrka och effektivitet.
Avancerade hudvårdsprodukter har blivit populära på sociala medier och retinolprodukter har trendat på Tiktok. Skönhetsföretagen har sålt slut på kategorin och haussen har fått EU att reagera.
EU har agerat
Förra året införde EU en reglering och begränsade försäljningen till en maximal koncentration av 0,05 procent i kroppslotioner och 0,3 procent i ansikts- och handprodukter.
EU:s vetenskapliga råd SCCS säger i en deklaration att man vill tillämpa en försiktighetsprincip för produkterna.
Nu reagerar Mantle som första svenska hudvårdsmärke med att införa en åldersgräns för inköp av deras hudvårdsprodukter.
Man hänvisar till trenden bland unga att använda hudvård som kan skada hudbarriären.
”Ska ta ansvar”
”Varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Vi riktar vi oss till vuxna köpare”, säger vd Josefin Landgård i ett pressmeddelande.
Från och med nu får ingen under 18 år köpa produkter via Mantles hemsida.
Mantle har även rekommenderat sina återförsäljare att ta samma beslut.
”Vill inte sälja”
Mantle vill inte sälja ”aktiva och potenta produkter till barn och ungdomar”, skriver man i pressmeddelandet.
Bakgrunden är uppgifter om att så unga som 9-12-åringar börjat använda retinolprodukter, skriver Livsstil.
Hoppas på effekt
“Elvaåringar ska inte använda retinoider. Det känns väldigt viktigt för mig att göra något när vi ser den här trenden växa lavinartat”, säger Josefin Landgård.
”Som en aktör i branschen tycker vi att varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Att införa en åldersrestriktion är ett enkelt och förhoppningsvis effektivt sätt att begränsa trenden”, avslutar Mantles vd.
Läs mer:
Brad Pitt lanserar hudvård gjord på druvrester. Dagens PS
Nya hälsotrenden: Rött vin och hudvård. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.