Dagens PS

Nu äter nio av tio vegetariskt

fler väljer vegetariskt
Vegetariskt – snart i var mans mun, eller åtminstone i kvinnornas. Nio av tio svenskar äter nu vegetariskt då och då, en majoritet minst en gång i veckan. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 mars 2024Publicerad: 18 mars 2024

Nästan alla svenskar äter vegetariskt då och då. Dessutom har prisökningarna i matbutiken fått oss att reagera oväntat på vegetarisk mat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Axfood (börskurs Axfood) nu presenterar Vegobarometern är den åttonde upplagan sedan starten 2016.

Det tidsspannet representerar också en kraftig utveckling och i år tar den nya steg. I dag är verkligheten att nästan alla svenskar – 9 av 10 – äter vegetarisk mat då och då.

En majoritet av oss gör det minst en gång i veckan, och i likhet med alla andra framåtsyftande trender har den slagit rot i högre grad bland kvinnor.

Sex gånger fler

Paradoxen i hur vi skiftat fokus när det gäller mat framgår av att det i dag endast är 1 procent av svenskarna som helt avstår vegetarisk mat.

Det innebär att andelen som bara äter vegetariskt, 6 procent, alltså är sex gånger större än andelen som inte gör det.

Det är till och med så, enligt Vegobarometern, att andelen veganer (2 procent) är dubbelt så stor som den grupp som aldrig äter grönt.

Vegetarisk mat är alltså i dag vardagsmat i de svenska hushållen.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

”Naturlig avmattning”

ANNONS

Den enda siffra som går i en annan riktning hos Axfood är andelen flexitarianer, som minskar något på sin vegetariska andel.

”Att vi ser en avmattning i tillväxten är naturligt när vegetarisk mat blivit ett allt vanligare och naturligare inslag i så många svenskars kost. Här ser vi en väldigt tydlig förflyttning över tid”, konstaterar Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

”För både klimatets och hälsans skull är det också viktigare att många fortsätter ändra sin kost lite grand – mot mer växtbaserat och mindre kött – än att det blir någon procent fler vegetarianer eller veganer”, tillägger hållbarhetschefen.

Unga och kvinnor

Utvecklingen mot mer balanserade matvanor drivs i första hand av unga och kvinnor.

Bland unga äter 75 procent vegetariskt minst en gång i vecka och 14 procent är vegetarianer.

63 procent av de svenska kvinnorna äter vegetariskt minst en gång i veckan – att jämföra med 49 procent av männen.

7 procent av kvinnorna är vegetarianer och den andelen hos männen är endast 4 procent.

Mer vego med högre priser

ANNONS

Axfoods Vegobarometern överraskar på en punkt och det är vegetarisk mat i relation till prisutvecklingen.

Det har allmänt antagits att när matpriserna stigit så kraftigt som de gjort de senaste åren, så skulle de vegetariska alternativen få vika ner sig.

Så är det inte.

Ökade matpriser är enligt Vegobarometern skälet till att 11 procent uppger att de äter mer vegetariskt. Andelen som på grund av prisökningar äter mindre vegetariskt är lägre, endast 7 procent.

Nu kommer hybriderna

När det gäller sortiment växer hybridprodukterna stort nu. Det handlar om produkter där man till exempel lanserar en färs som till hälften består av nötfärs och till hälften av grönsaker.

”Den här typen av hybrid- eller 50/50-produkter, där man blandar animaliska och vegetariska råvaror, är ett väldigt bra exempel på hur vi kan göra det enkelt för konsumenten att göra hållbara val utan att man som konsument behöver förändra sättet man lagar eller äter maten”, konstaterar Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling hos Dagab.

Läs även:

Lite mindre kött räcker. Dagens PS

ANNONS

H&M-arvtagaren satsar på vego. Dagens PS

Vegetarian? Det sitter i generna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]