Dagens PS

Tv-avtal för NFL värt över 935 miljarder

Superbowl
Årets final i NFL, Superbowl, mellan Tampa Bay Buccaneers och Kansas Chiefs sågs av över 91 miljoner tittare. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 19 mars 2021Publicerad: 19 mars 2021

NFL har skrivit ett nytt tv-avtal till rekordsumman 935 miljarder kronor. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den amerikanska fotbollsligan National Football League har skrivit på ett nytt gigantiskt tv-avtal, skriver sportsajten Bleacherreport.

Avtalet är med Amazon, CBS, ESPN/ABC, Fox och NBC, och ska ge NFL 10 miljarder dollar per år i elva år, från 2023 och framåt. Det ger football-ligan 110 miljarder dollar totalt, motsvarande 935 miljarder svenska kronor. Siffrorna kommer från tidningen Sports Business Journal.

“Dessa nya medieavtal kommer att ge våra fans ännu större tillgång till den sport de älskar. Vi är stolta över att utveckla våra partnerskap med de mest innovativa medieföretagen på marknaden. Tillsammans med vårt nyligen avslutade kollektivavtal med NFLPA ger dessa distributionsavtal en aldrig tidigare skådad era av stabilitet till ligan och kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta växa och förbättra vår sport”, säger NFL:s kommissionär Roger Goodell.

De olika mediekanalerna kommer att dela på innehållet genom att sända matcher på olika dagar, och har skrivit specifika tv-avtal med NFL om upplägget. När det gäller finalen i ligan, Superbowl, ska tv-bolagen kommit överens om att rotera vilka som får sända matchen. Först ut är CBC 2023, följt av Fox 2024, NBC 2025 och ESPN/ABC 2026.

Årets final i NFL, Superbowl LV, mellan Tampa Bay Buccaneers och Kansas Chiefs sågs av över 91 miljoner tv-tittare.

Läs mer: NFL-lag lockar Amazon-miljardären – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]