När den exklusiva juveleraren Tiffany & Co ger sina kunder den unika möjligheten att själva designa företagets världsberömda smyckesask finns det egentligen bara en hake, de måste köpa en förlovningsring också, skriver Robb Report.
Tiffany´s lockar till förlovning med världsberömd blå ask
Mest läst i kategorin
Få presentförpackningar är så ikoniska som det amerikanska juvelerarföretaget Tiffanys blå smyckesask. När man nu för första gången i
i varumärkets historia erbjuder sina kunder att sätta sin egen prägel på de åtråvärda askarna, är det inte utan att en och annan kvinna håller andan. Kanske även en och annan man som står i begrepp att fria.
Symbol för lyx
För att förstå hur en liten, blå smyckesask överhuvudtaget kan bilda ringar på vattnet får man betänka att Tiffany & Co´s allra första förlovningsring med tillhörande ask introducerades under 1700-talet. Sedan dess har den blå asken förkroppsligat mer än dyrbara smycken och blivit en symbol för lyx och flärd, skriver Robb Report.
När företaget nu ger potentiella köpare en chans att påverka askens utformning är det således en händelse av stora mått. För att ta del av denna exklusiva tjänst behöver du som kund först välja ut valfri förlovningsring. Därefter kan du sätta din alldeles egna prägel på själva asken, som till exempel din kärestas initialer i guld eller silver. Själva lådan har också uppdaterats för att återspegla en mer modern estetik.
Ung målgrupp i sikte
Tiffany & Co är sedan 2021 en del av det franska lyxkonglomeratet LVMH, som sedan de förvärvade det anrika juvelerarföretaget gjort sitt yttersta för att attrahera en yngre målgrupp.
Som en del av den satsningen har man bland annat låtit den hyllade konstnären Daniel Arsham tolka den blå signaturasken, vilket resulterade i en exklusiv serie av bronsskulpturer, skriver Robb Report.
Helt nyligen designade man även en streetwearkollektion under etiketten Supreme och lanserade kampanjen “About Love” tillsammans med superstjärnan och artisten Beyoncé och hennes man, rapparen Jay-Z.
Nu återstår det att se hur den här kampanjen tas emot av Tiffanys kunder. Framförallt hur många som inom en snar framtid kan bli stolta ägare av en mycket speciell blå ask. Och just det – en förlovningsring också.
Tjänsten för egendesignade smyckesaskar vid köp av förlovningsring kommer att vara tillgänglig på Tiffany & Co från och med den 15 april i år.
Läs även: The Rock: Den största diamanten som gått på auktion
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.