Dagens PS

Tiffany´s lockar till förlovning med världsberömd blå ask

Tiffany
Åtråvärd liten ask med anor från 1700-talet. (Bild: Tiffany & Co)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 14 apr. 2022Publicerad: 14 apr. 2022

När den exklusiva juveleraren Tiffany & Co ger sina kunder den unika möjligheten att själva designa företagets världsberömda smyckesask finns det egentligen bara en hake, de måste köpa en förlovningsring också, skriver Robb Report.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Få presentförpackningar är så ikoniska som det amerikanska juvelerarföretaget Tiffanys blå smyckesask. När man nu för första gången i
i varumärkets historia erbjuder sina kunder att sätta sin egen prägel på de åtråvärda askarna, är det inte utan att en och annan kvinna håller andan. Kanske även en och annan man som står i begrepp att fria.

Symbol för lyx

För att förstå hur en liten, blå smyckesask överhuvudtaget kan bilda ringar på vattnet får man betänka att Tiffany & Co´s allra första förlovningsring med tillhörande ask introducerades under 1700-talet. Sedan dess har den blå asken förkroppsligat mer än dyrbara smycken och blivit en symbol för lyx och flärd, skriver Robb Report.

När företaget nu ger potentiella köpare en chans att påverka askens utformning är det således en händelse av stora mått. För att ta del av denna exklusiva tjänst behöver du som kund först välja ut valfri förlovningsring. Därefter kan du sätta din alldeles egna prägel på själva asken, som till exempel din kärestas initialer i guld eller silver. Själva lådan har också uppdaterats för att återspegla en mer modern estetik.

Tiffany

Så här tolkar konstnären Daniel Arsham den berömda smyckesasken. (Bild: Tiffany & Co)

Ung målgrupp i sikte

Tiffany & Co är sedan 2021 en del av det franska lyxkonglomeratet LVMH, som sedan de förvärvade det anrika juvelerarföretaget gjort sitt yttersta för att attrahera en yngre målgrupp.

Som en del av den satsningen har man bland annat låtit den hyllade konstnären Daniel Arsham tolka den blå signaturasken, vilket resulterade i en exklusiv serie av bronsskulpturer, skriver Robb Report.

Helt nyligen designade man även en streetwearkollektion under etiketten Supreme och lanserade kampanjen “About Love” tillsammans med superstjärnan och artisten Beyoncé och hennes man, rapparen Jay-Z.

ANNONS

Nu återstår det att se hur den här kampanjen tas emot av Tiffanys kunder. Framförallt hur många som inom en snar framtid kan bli stolta ägare av en mycket speciell blå ask. Och just det – en förlovningsring också.

Tjänsten för egendesignade smyckesaskar vid köp av förlovningsring kommer att vara tillgänglig på Tiffany & Co från och med den 15 april i år.

Läs även: The Rock: Den största diamanten som gått på auktion

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]