Dagens PS

Så har e-sport blivit en populär kategori på bettingsajter

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 21 nov. 2024Publicerad: 07 nov. 2024

Sverige har länge varit en framstående nation inom vadslagning- och casinoindustrin, även känd som iGaming-industrin. Traditionellt sett har spelarna ofta satsat på väletablerade sporter som fotboll, ishockey och tennis men de senaste åren har något hänt. Betting på e-sport har blivit väldigt populärt och det lockar ny publik till nätcasinona. Men vad är det som driver utvecklingen, och hur populärt är betting på e-sport egentligen?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur vanligt är betting på e-sport

Betting på e-sport är ett segment som har växtvärk. Enligt Statista växer omsättningen inom vadhållning på e-sport med över 17 procent 2024. Trenden är stark globalt sett och Sverige är inte något undantag.

Vadslagning på e-sport globalt

iGaming-marknaden växer över hela världen. Allt fler länder öppnar upp för seriösa spelbolag genom att reglera sina inhemska marknader vilket skapar ökad trygghet för spelarna samtidigt som det genererar skatteintäkter. Några av de snabbast växande marknaderna inom hasardspelsindustrin är USA och Sydamerika, inte minst Brasilien, där en ny reglering precis ska träda i kraft.

I dessa två länder är intresset för e-sport stort, inte minst i USA som är den största inkomstkällan för e-sportindustrin. Samtidigt genomgår den amerikanska hasardspelmarknaden som helhet en dramatisk expansion och den väntas fördubblas i värde mellan åren 2024 och 2029. I år värderas den till cirka 5,12 miljarder dollar och den tros växa till närmare 11 miljarder dollar 2029, med en årlig tillväxttakt på över 16 procent.

Tillväxten drivs särskilt av millenniegenerationen och Generation Z, där 48 respektive 36 procent enbart spelar online. Nio av tio satsningar görs via mobilappar, vilket visar på den digitala omställningens betydelse.

Dessa tenderar dessutom att själva spela dator- eller TV-spel. Generationens passion för spelvärlden spiller över till e-sport betting. Åldersgruppen 19–25 år dominerar marknaden tack vare den naturliga relation till både gaming och digital underhållning.

Det har bidragit till att Nordamerika nu står för 40 procent av omsättningen på den globala bettingmarknaden inom just e-sport som är värderad till 2,6 miljarder dollar.

Medan New Jersey leder utvecklingen som USA:s största reglerade marknad för traditionellt onlinespel, växer parallellt efterfrågan på e-sportvadslagning i takt med att populära spel som Counter-Strike 2 och League of Legends befäster sin position som moderna sportevenemang. Den utvecklingen ser vi även i Sverige.

ANNONS

Hur ser intresset för betting på e-sport ut i Sverige

Att intresset för e-sport och datorspel är starkt i Sverige, precis som i USA, råder det inget tvivel om. Den årliga undersökningen Svenskarna och Internet visade att 83 procent av 00-talisterna och 72 procent av 90-talisterna nöjesspelade dator- eller TV-spel 2022. Därmed är det inte konstigt att trenden med betting på eSport växer även här. I Sverige ser vi dessutom att många casino affiliate-sidor har plockat upp trenden och skriver om e-sport betting. För spelarna innebär det att de kan få mycket information kring bettingmöjligheter, insättningar, bonusar och mycket annat.

Ett strålande exempel är casinon.com som drivs av det börsnoterade bolaget Gentoo. Här har spelexperten Kimmo Hakala skrivit om den växande trenden och han säger såhär:

Den största skillnaden mellan e-sport och sport är oddsen och vad du kan betta på. Inom e-sport  handlar det främst om rundor och specifika uppdrag inom spelets ramar. Eftersom flera olika spel är samlade under kategorin finns det flera olika upplägg och bettingmöjligheter.

ANNONS

Senaste nytt

Faktorerna som driver tillväxten

Det är svårt att argumentera mot att trenden är positiv för betting på e-sport. Men vad är det som ligger bakom det ökade intresset från spelare världen över? Det finns så klart flera faktorer som kan tillskrivas en viss förklaringsgrad och nedan går vi igenom några av dem.

Svensk folket har en tradition av betting

I Sverige har vi en lång tradition av att satsa pengar på utfallet på olika idrottsevent eller på spel av andra slag, inte minst lotteri och trav. Folkhälsomyndigheten rapporterar att den genomsnittliga spelaren förlorar lite drygt 5800 kronor varje år hos de licensierade casinona, men generellt ser majoriteten spel som en hobby och social företeelse.

Den svenska befolkningen har länge samlats i TV-sofforna framför Bingolotto eller Keno. Dessutom är det vanligt att satsa några kronor på klassiska spelprodukter som V75 eller Stryktipset. Med andra ord finns det en tradition kring hasardspel i Sverige som delvis kan förklara varför det blir mer och mer populärt att spela på e-sport hos online casinon.

Intresset för e-sport växer

ANNONS

En fundamental faktor för att en sport ska bli intressant för spelarna är att det finns ett intresse för sporten. Det finns förvisso en kategori med proffsspelare som förlitar sig på matematiska modeller och endast spelar baserat på sannolikheter. Dessa utgör dock inte någon majoritet, i alla fall inte i termer av antal spelare.

Istället är det de som är intresserade av sporten eller eventet som satsar på olika utfall. Därmed kan det stadigt ökande intresset för e-sport, både i Sverige och globalt, förklara varför spelbolagen ser en ökad efterfrågan inom nischen.

Bland annat rapporterar Statista att den globala marknaden för e-sport förväntas växa med cirka 6,6 procent på årsbasis mellan åren 2024 och 2029. Det innebär att industrin kommer att nå en omsättning på lite drygt 5,9 miljarder dollar. I Sverige förväntas e-sportmarknaden omsätta 70,5 miljarder dollar 2024.

Ökad synlighet

E-sport syns allt mer och får större utrymme i media. Redan 2017 publicerade Dagens Media en artikel där det framkom att e-sport strömmades i högre utsträckning än klassisk sport. Det förklarades av att många unga som själva hade vuxit upp med TV- och datorspel behöll sitt intresse för denna typ av underhållning och valde att titta på professionella utövare.

I Sverige det länge funnits en grogrund för utvecklingen och flera av dem som tidigt blev proffs kunde försörja sig på att spela datorspel. Ett strålande exempel, som även kan sägas ha ökat acceptansen för e-sport som idrott och inte bara en stillasittande syssla, är Heaton. Counter Strike-profilen deltog i SVT:s program Mästarnas mästare 2017 och det placerade gaming bland övriga sporter hos svenska folket.

2020 ansökte E-sportsförbundet SESF om att bli medlem i Riksidrottsförbundet. Den ansökan avslogs dock. Trots det fortsätter intresset att växa och Statista förutspår att nästan 20 procent av den svenska befolkningen kommer att nås av e-sportmarknaden 2029.

Ett större spelutbud

En annan förklaring till att betting på e-sport har blivit mer populärt är det växande utbudet av spelmarknader. I takt med att fler spelar på olika sporter tenderar spelbolagen att utöka sitt tillgängliga utbud av spelmarknader. Så är fallet med betting på e-sport.

ANNONS

De senaste åren har utbudet ökat ordentligt och i dagsläget kan spelarna inte bara satsa på vem som vinner en match eller fundamentala marknader som över eller under antal banor. De kan spela på mer detaljerade utfall som exempelvis “First Blood” i League of Legends. Det kan likställas med odds på som “Vem får första hörnan” i fotboll.

Dessutom har antalet e-sporter kommit att växa. I skrivande stund finns det flera olika spel som spelarna kan satsa på. Det handlar både om klassiska spel som Counter Strike och League of Legends, men även lite nyare spel som Rainbow Six.

Utövarna är stora stjärnor

Som vi har nämnt tidigare finns det vissa e-sportutövare som tidigt blev stora profiler, till exempel Heaton. Numera är det inte bara ett fåtal av proffsen som är stora stjärnor. Dessa har blivit mångmiljonärer i takt med att prispengarna på stora turneringar, inte minst inom Dota 2, skjutit i höjden. Två exempel är Johan “N0tail” Sundstein samt Jesse “JerAx” Vainikka. Men även inom andra e-sporter finns det även kändisar såsom Lee “Faker” Sang-hyeok från League of Legends samt Oleksandr “s1mple” Kostyliev inom Counter Strike.

Det faktum att många som gillar online betting har sina förebilder inom e-sport gör att det blir intressant att betta på deras matcher. Därmed drivs e-sport bettingens popularitet framåt av att utövarna blivit mer välkända.

Skin betting är inte betting på e-sport

Betting på eSport är visserligen allt mer populärt, men i takt med att fler och fler ägnar sig åt denna vadslagning har det uppstått problem i form av så kallad skin betting. Fenomenet har fått Spelinspektionen att skrida till handling.

Skin betting innebär att spelare använder virtuella föremål från datorspel, så kallade skins, som insats i olika former av hasardspel. Dessa skins kan ha betydande ekonomiskt värde men verksamheten sker ofta utan licens och saknar åldersgränser. E-sport betting är däremot traditionell vadslagning på professionella datorspelsmatcher genom licensierade spelbolag.

Medan e-sport betting är lagligt genom licensierade aktörer har Spelinspektionen förbjudit flera skin betting-sidor som riktar sig mot svenska konsumenter. Det är värt att vara medveten om när du diskuterar betting på e-sport med vänner eller kollegor.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS