En gång hyllad popartist är sångaren och låtskrivaren Christer Sandelin numera något av en doldis. Nu visar det sig att artisten gjort sig ett namn inom så kallad chillmusik och byggt upp en miljonindustri på Spotify med hjälp av påhittade artister, skriver Svenska Dagbladet.
Så blev Christer Sandelin rik på hissmusik: artisterna bakom låtarna påhittade
Mest läst i kategorin
Miljonindustri på Spotify
Christer Sandelin är popartisten som prytt såväl Okej-omslag som posters på väggarna i Sveriges flickrum. Med sitt stora genombrott i bandet Freestyle under 80-talet var han också en kraft att räkna med som producent och låtskrivare.
På senare år har karriären dock kantats av otrohet och kokainmissbruk som tillsammans med ett antal mindre lyckade uttalanden från artistens sida inte gynnat karriären.
Att Sandelin byggt upp en miljonindustri på Spotify inom den så kallde Chill-genren under bolagsnamnen Savastino Music & Arts och Chillmi kan av det skälet komma som en överraskning.
Så även för Svenska Dagbladets reporter Marcus Lundblad-Joons, som kikat närmare på såväl fenomenet chillmusik och artistnamnen bakom som Sandelins del i dess framgångar.
Hotell- och hissmusik
Chillmusik förklaras enklast som relativt anonyma, ofta instrumentala toner av typen som ofta spelas i lobbyn på hotell, eller i hissen. Därav det mer vedertagna och inte odelat positiva uttrycket hissmusik.
Genren som sådan stammar enligt uppgift från London och nattklubben Heaven som under 1989 försökte lugna ner speedade rejvare med de lugna tongångarna.
Att det finns pengar att hämta i genren framstår dock med största tydlighet av Svenska Dagbladets granskning som visar på fenomenala strömningssiffror.
Något som enligt Svenska Dagbladet gynnar även Christer Sandelin och Savastino Music & Arts och Chillmi.
På Spotify har Sandelins bolag Chillmi och 2500 låtar av artister som Izumi Tanaka och Deep Divers, genererat i närmare 2,5 miljarder strömningar, vilket även visar sig på bolagets omsättning, enligt Svenska Dagbladet.
Anlitad av Spotify
Att den forne idolen kommit att satsa på just chill grundar sig enligt en kontaktperson på Savastino Music & Arts Chillmi i att Sandelin under 90-talet besökte ett antal boutiquehotell och då reflekterade över musiken som spelades och såg en stor potential i det.
Det var dock först under 2000-talet början som Sandelin på allvar tog tag i genren och började producera chillmusik till exklusiva hotell och restauranger. Bland annat med hjälp av den forne parhästen Christer Ekman från Style och senare med mer okända artister. Alla med hyfsat spektakulära artistnamn.
Det följdes upp några år senare med att musikjätten Spotify bad Sandelin att komponera chillmusik till deras spellistor inom den växande genren, som bland annat marknadsfördes som musik att meditera eller plugga till.
Sedan dess har allt fler fått upp ögonen för chillmusiken, vilket bland annat bekräftas av Eric Aronsson, pressekreterare på Stim.
“Det är en stark trend – utan att bli specifik om vem och hur mycket kan jag säga att de drar in bra med ersättning”, säger han till Svenska Dagbladet.
Fejkade artistnamn
Att man på Savastino Music & Arts och Chillmi har för avsikt att bli ledande inom segmentet framgår av en intervju som Svenska Dagbladet får med bolagets unge vd, Isaac Sandelin.
Dock tycks det inte längre vara Christer Sandelin som komponerar den lugnande musiken. Bakom bolagets låtar står istället ett antal musiker med kopplingar till Christer Sandelin och påhittade artistnamn.
“Han har hittat på alla artistnamn, deras fejkade biografier och alla låttitlar”, säger Isac Sandelin till Svenska Dagbladet.
Skälet till det är emellertid oklart och något som Christer Sandelin själv inte kommenterat, skriver Svenska Dagbladet.
Spotify kommenterar
På Spotify väljer man att kommentera Sandelins uppfinningsrikedom med att man inte har någon åsikt om huruvida artister publicerar sina låtar med sina riktiga namn eller under en pseudonym.
I ett mejl till Dagens PS skriver en av företagets talespersoner att det är artisterna och låtskrivarna bakom dessa låtar och profiler som själva gör det valet. Vidare lägger man på Spotify inte heller någon värdering i vilken typ av musik människor väljer att lyssna på.
“Redaktörerna av våra spellistor fattar sina programmeringsbeslut utifrån den musik som uppskattas av deras lyssnare, och gör ständiga uppdateringar utifrån lyssnarnas respons. Uppenbarligen finns det en efterfrågan på musik som är speciellt skapad för att passa särskilda tillfällen eller aktiviteter. Den här musiken, liksom all annan musik på Spotify, är licensierad av rättighetsinnehavare och vi betalar dem en licensavgift för deras musik”, skriver företagets talesperson till Dagens PS.
Med det sagt fortsätter musiken framgångsrikt spelas i världens hissar.
Läs även: Dyrbara Audemars Piguet-klockor beslagtagna i Ryssland
Läs även: Efter PS avslöjande: Spotify stänger i Ryssland
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.