Dagens PS

Publiken sviker bio – men Disney regerar

Bio
Shigeru Miyamoto, skapare av Super Mario, på biopremiären. (Foto: Allison Dinner/AP/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 17 juli 2023Publicerad: 17 juli 2023

De riktigt stora publikfilmerna lyser med sin frånvaro. Biograferna lockar färre och det är framförallt kineserna som stannar hemma. Största publikdragaren på bio i år? Super Mario Bros.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pandemiåren är förstås undantagna. Före dem kunde biobranschen notera flera filmer varje år som drog in över 1 miljard dollar.

I år är det en enda – och det är, mycket oväntat, ”The Super Mario Bros. Movie”.

“Om du skulle ha gett tio personer en lista över biopremiärer i början av året och sagt: ‘Vi kommer att få bara en miljarddollarfilm av de här – kan du gissa vilken det blir?” så tror jag inte att någon skulle ha tagit “The Super Mario Bros. Movie” som den ena”, säger Mike Polydoros, vd för PaperAirplane Media, som marknadsför biofilmer, till CNBC.

Oro hos Disney

Bristen på storfilmer på bio detta år är särskilt besvärande för Disney som gjort en rad missbedömningar i år och nu är oroliga för att publikens preferenser ändras snabbare än branschen hinner anpassa sig.

“Ant-Man and the Wasp: Quantumania” lyckades inte locka publik bortom de mest trogna Marvel-fansen i februari, och uppgick till bara 214,5 miljoner dollar inhemskt och under 500 miljoner dollar över hela världen.

“Elemental”, som släpptes bara förra månaden, har för närvarande den näst lägsta spridningen av någon Pixar-film.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Indiana Jones slåss

Disney-ägda Lucasfilm får se “Indiana Jones and the Dial of Destiny”, som hade premiär 30 juni, kämpa för att ta tillbaka sin produktionsbudget på nästan 300 miljoner dollar.

ANNONS

Hittills har den genererat 122,1 miljoner dollar i USA och 221,4 miljoner dollar globalt.

“Miljardklubben verkar ha blivit ännu mer exklusiv 2023”, säger Paul Dergarabedian, senior mediaanalytiker på Comscore.

“Trots många högprofilerade titlar har årets skörd hittills vad som krävs för att passera tröskeln på 1 miljard dollar i vad som har varit en mycket konkurrenskraftig global filmmarknad.”

Kina byter fokus

Globalt har den kinesiska marknaden vikit ner sig av framförallt två skäl.

Kina har blivit mer selektivt med vilka Hollywood-filmer man tillåter för visning och samtidigt har Kina utvecklat sin egen filmmarknad.

Det slår direkt mot de amerikanska filmernas intäkter. Det förstår man med en titt i backspegeln där de Marvel-filmer som släpptes i Kina tog in 15-22 procent av sina biljettpengar i Kina.

Eller, för att ta en annan jämförelse, de två första Ant Man-filmerna som genererade 20 procent av intäkterna från Kina – medan siffrorna för nya “Ant-Man and the Wasp: Quantumania” visar att bara 8 procent av biljetterna sålts i Kina.

Tydligt trendbrott

ANNONS

Färre kinesiska biobesökare på amerikanska filmer och långsammare återtåg av amerikaner till USA:s biosalonger hämmar intäkterna och leder till färre miljarddollar-filmer, är sammanfattningen.

Under det senaste decenniet har annars antalet miljarddollar-filmer stadigt ökat – med Disney i spetsen – så den nya utvecklingen markerar att allvarligt trendbrott för filmindustrin.

Levererar fyra av tio

Trösten för Disney är att man ändå står för filmerna som dragit 30 procent av de amerikanska biobesökarna i år och att man faktiskt ligger bakom fyra av de tio filmer som dragit in mest pengar hittills i år.

Dessutom får Disney en klapp på axeln av Shawn Robbins, chefsanalytiker på BoxOffice.com; “2024 ser mer lovande ut på flera fronter, och deras “Wish”, kan bli en stor hit senare i år om den lever upp till sin potential med publiken som gjorde ”Frozen” så framgångsrik”, spår Robbins.

Läs även: Sommarens bästa biofilmer – Dagens PS

Läs även: Barbie och Tom Cruise – Hollywoods hopp i sommar – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]