Dagens PS

Pressade konsumenter väljer bort Disney

Fattigare konsumenter kan kosta Disney.
När arbetslösheten ökar så justerar Disney ner sina förväntade intäkter. Pressade konsumenter förväntas välja bort Disneys parker. (Bild: TT / Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 08 aug. 2024Publicerad: 09 aug. 2024

Disneys nöjesparker är den senaste verksamheten som ser oroligt på att kundernas plånböcker blir allt tunnare. Prisökningar pressar konsumenter som nu väntas välja bort Walt Disneys stora drömprojekt på semestern.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Disneys nöjesparker presterade sämre än väntat och vinsterna minskade under det gångna kvartalet, rapporterar CNN.

Även om företaget säger att antalet besökare låg stadigt och att folk spenderade mer så medger man att ekonomin tynger ner nöjesparkerna – som tidigare höll bolaget flytande medan film- och streamingdelen hade det svårt.

Svaga jobbsiffror – ett hot mot nöjesparkerna

Många amerikaner har dragit ner på kostnaderna för snabbmat medan de fortsätter att spendera pengar på resor och nöjen. Skulle konsumenterna dra ner på semestrandet till följd av de svagare jobbsiffrorna så lär det kännas snabbt på Disneyland – vilket är varför bolaget har justerat ner förväntningarna på framtida intäkter.

Inflationen har också bidragit till sänkta intäkter på bolagets amerikanska nöjesparker, och ny teknik och nya attraktioner har ätit på vinsten, skriver bolaget i delårsrapporten.

“Medan vi ser en svag nedgång i efterfrågan, så skulle jag inte kalla det för en dramatisk förändring”, säger företrädare för Disney och fortsätter:

“Vi ser det inte som en tillbakagång, utan snarare som att kommande kvartal kommer att ha liknande resultat som det gångna.”

Ljuspunkt för Disney

Även om nöjesparkerna har fått justera ner sina förväntade vinster så går en annan del av verksamheten under Disneys flagga bra. Streamingtjänsten Disney+ går med vinst för första gången och har annonserat prisökningar för alla sina streamingtjänster som borgar för ökade vinster framöver.

ANNONS

Även filmproduktionen har hämtat sig efter pandemins mörkaste dagar.

“Vi har återgått till samma höga standard som när vi producerade flera filmer som drar in miljarder dollar varje år. Vi hade de tre största filmerna i maj, den största filmen i juni och den största filmen i juli”, säger bolagets ekonomichef Hugh Johnston.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS