Dagens PS

Netflix tittarsiffror – så gick det för svenska produktionerna

Netflix
Störst av allt, Clark och Den osannolike mördaren är några svenska Netflixproduktioner vars tittarsiffror äntligen har avslöjats. (Foto: Netflix)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 18 dec. 2023Publicerad: 13 dec. 2023

Efter åratal av hemlighetsmakeri har Netflix äntligen hört bön. Nu släpper strömningsjätten tittarsiffrorna för tusentals filmer och tv-serier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Netflix har gjort sig känt för att aldrig avslöja hur många det är som faktiskt tittar på strömningsjättens innehåll.

Nu gör bolaget en helomvändning och släpper siffror för inget mindre än 18 000 filmer och tv-serier. Det är den mest detaljerade listan över hur det har gått för produktioner i strömningsbranschen, rapporterar Bloomberg.

Politiska thrillern The Night Agent toppar listan med svindlande 812 miljoner strömmade timmar på Netflix, följt av Ginny & Georgias andra säsong som har setts i över 665 miljoner timmar, samt koreanska The Glory som har setts i över 622 miljoner timmar.

Hur har det egentligen gått för de svenska produktionerna genom åren?

Bra genomsnittstimmar

Den första svenskproducerade Netflix-serien Störst av allt från 2019 har lyckats komma upp i 8 miljoner strömmade timmar.

Imponerande ändå, med tanke på att samtliga svenska produktioner funnits tillgängliga globalt och snittiden enligt Netflix rapport globalt ligger på drygt 5 miljoner sedda timmar.

Även Young Royals, Snabba cash och Clark har lyckats göra bra ifrån sig – 8,6 miljoner strömmade timmar, 6,6 miljoner strömmade timmar och 7,1 miljoner strömmade timmar.

Läs mer: Netflix nästa drag – så drabbas du – Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Nya produktioner sticker ut

Dock sticker två tv-serier ut som riktiga svenska framgångssagor hos Netflix: The Playlist från 2022, om historien bakom Spotify, och tjejgängsserien Barracuda Queens från 2023 – 14,6 miljoner strömmade timmar respektive 13 miljoner strömmade timmar.

Desto mindre intresserade har strömningsjättens kunder varit av misstänkte Palmemördaren Stig Engström. Miniserien Den osannolika mördaren med Robert Gustafsson i huvudrollen har setts i bara 700 000 timmar.

När det kommer till filmer har krigsdramat Svart krabba med Noomi Rapace i huvudrollen också rönt stora framgångar på Netflix – med inget mindre än 23 miljoner strömmade timmar.

Svenska Netflix-serier

  • The Playlist, 14,6 miljoner timmar
  • Barracuda Queens, 13 miljoner timmar
  • Young Royals, 8,6 miljoner timmar
  • Störst av allt, 8 miljoner timmar
  • Clark, 7,1 miljoner timmar
  • Snabba cash, 6,6 miljoner timmar
  • Young Wallander, 5,8 miljoner timmar
  • Kärlek & anarki, 3,2 miljoner timmar
  • Den osannolika mördaren, ja, 700 000 timmar
  • Folk med ångest, ja, 700 000 timmar

Svenska Netflix-filmer

  • Svart krabba, 23 miljoner timmar
  • Året jag slutade prestera och började onanera, 19,1 miljoner timmar
  • One more time, 11,8 miljoner timmar
  • Vinterviken, 2,2 miljoner timmar
  • Dancing Queens, 3,7 miljoner timmar
ANNONS

Läs hela rapporten här

Läs mer: Netflix Cup – första steget mot större sportevenemang? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]