Drömmen om den ultimata korsningen av bil och båt har triggat oss länge. Nu har amerikanska Watercar lanserat ännu ett försök.
Är Watercar en bil eller en båt? Eller både och?
Mest läst i kategorin
Arméer genom alla tider har drömt om fordonet som kan ta sig fram överallt. För båtar har land varit ett hinder och för landfordon är ju läget tvärt om.
Under andra världskriget byggdes det en hel del “simmande” landfordon som långsamt kunde ta sig över ett vattendrag eller ta sig iland från ett fartyg. Men att konstruera ett fordon som klarar gränsskiktet utan att läcka eller snabbt rosta sönder, är en svår match.
Senaste försöket är amerikanskt. Företaget heter Watercar och har under åren tagit fram ett antal roliga sjögående bilar. Men nu har de vänt på konceptet och byggt en landgående båt.
Kul idé
Idén är självklart kul, men genomförandet är desto märkligare. Om deras sjögående bilar är coola, så är deras landgående båt raka motsatsen.
Nyheten kallas Watercar EV och marknadsförs som den första kombinationen av elbil och båt.
På land använder du den som vilken elbil som helst. Laddar den vid husknuten och kör omkring med den som vanligt.
Bara att åka i
När sedan sjötarmen suger i, kör du bara ned i vattnet, kopplar bort eldriften och startar den stora utombordaren i aktern och kör iväg.
Bortsett från designen av hela farkosten, som mest påminner om något från norska båttillverkaren Pioneers sämsta dagar, så brister logik fullständigt när tvåtakstsnurran i aktern startas.
Varför inte eldriften används både på land och i vatten är en gåta. Då hade Watercar EV kunnat vara något stort att lansera. Nu blir det bara en svårbegriplig halvmesyr.
Läs mer:
Craftcart – en svensk amfibie (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.