Dagens PS

Är Watercar en bil eller en båt? Eller både och?

Watercar, Amfibiebil
Att ha ett fordon som lika gärna rullar fram på E4:an som rundar Vinga fyr, är lite av en var mans dröm. Amerikanska Watercar har nu gjort ett försök med ett fordon som sägs klara båda sakerna. Men frågan är om du verkligen vill äga en? (Foto: Watercar)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 22 feb. 2024Publicerad: 23 feb. 2024

Drömmen om den ultimata korsningen av bil och båt har triggat oss länge. Nu har amerikanska Watercar lanserat ännu ett försök.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Arméer genom alla tider har drömt om fordonet som kan ta sig fram överallt. För båtar har land varit ett hinder och för landfordon är ju läget tvärt om.

Under andra världskriget byggdes det en hel del “simmande” landfordon som långsamt kunde ta sig över ett vattendrag eller ta sig iland från ett fartyg. Men att konstruera ett fordon som klarar gränsskiktet utan att läcka eller snabbt rosta sönder, är en svår match.

PT-76 var en av Röda arméns första simmande tanks och togs fram ur lärdomar av andra världskriget. (Foto: topwar.ru)

Senaste försöket är amerikanskt. Företaget heter Watercar och har under åren tagit fram ett antal roliga sjögående bilar. Men nu har de vänt på konceptet och byggt en landgående båt.

Kul idé

Idén är självklart kul, men genomförandet är desto märkligare. Om deras sjögående bilar är coola, så är deras landgående båt raka motsatsen.

Norska Pioneer måste jubla när deras klassiska design används för att markera framtid i USA. (Foto: Pioneer)

Nyheten kallas Watercar EV och marknadsförs som den första kombinationen av elbil och båt.

På land använder du den som vilken elbil som helst. Laddar den vid husknuten och kör omkring med den som vanligt.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bara att åka i

När sedan sjötarmen suger i, kör du bara ned i vattnet, kopplar bort eldriften och startar den stora utombordaren i aktern och kör iväg.

I sjön ser den ut och beter sig som den båt den faktiskt är. Att den har fyra nedfällbara hjul som kan ta den upp på land, är bara en kul gaget. (Foto: Watercar)

Bortsett från designen av hela farkosten, som mest påminner om något från norska båttillverkaren Pioneers sämsta dagar, så brister logik fullständigt när tvåtakstsnurran i aktern startas.

Varför inte eldriften används både på land och i vatten är en gåta. Då hade Watercar EV kunnat vara något stort att lansera. Nu blir det bara en svårbegriplig halvmesyr.

Läs mer:

Här om det nya fordonet

Craftcart – en svensk amfibie (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS