Det börjar bli alldeles för dyrt att ha kul, priset på konsertbiljetter och inträden till nöjesparker har skjutit i höjden.
"Kulflation" – Det blir allt dyrare att ha kul
Mest läst i kategorin
De ökande kostnaderna för nöjen börjar bli ett problem. Priserna på konsertbiljetter, besök i Disneys nöjesparker och annat kul har ökat enormt i år, det skriver Wall Street Journal.
Dyrt att ha kul
Analytiker kallar fenomenet med de ökande nöjeskostnaderna för funflation, kulflation.
I år har många amerikanska familjer använt upp stora delar av det de sparat under pandemin för att gå på live events eller besöka nöjesparker och nu börjar en del amerikaner känna sig tömda.
I en undersökning gjord bland cirka 1 000 amerikaner av Wall Street Journal/Credit Karma, uppger nästan 60 procent att de varit tvungna att minska ned på sina utgifter för liveunderhållning i år på grund av de ökande kostnaderna.
Har inte råd att ha kul
Ungefär 37 procent av respondenterna uppger att inte klarar av de ökande priserna på evenemang de vill delta i.
Över 20 procent uppger dock att de är villiga att dra på sig skulder för att kunna fortsätta att delta i de underhållningsaktiviteter de favoriserar.
Innan pandemin uppgav 16 procent att de inte spenderar pengar på liveunderhållning, i den nya undersökningen uppgav ungefär 26 att de inte gör det.
Enligt Bureau of Labor Statistics Consumer Expenditures Survey ökade avgifter och priset på inträden snabbare än priset på mat, bensin och andra basvaror under 2022 och prisökningarna har fortsatt i år.
Mer än innan pandemin
Enligt U.S. Bureau of Economic Analysis data från augusti är amerikaner i år på väg att spendera 95 miljarder dollar, cirka 1 039,63 miljarder kronor, på åskådarnöjen.
Det handlar om liveunderhållning, filmer och sportevenemang och är en ökning med 23 procent från förra året.
År 2019, innan pandemin, spenderade amerikanerna 84,4 miljarder dollar, cirka 923,63 miljarder kronor, på den här typen av underhållning.
Amerikanernas utgifter för nöjesparker, campingplatser och andra relaterade nöjen är på väg att nå 79,9 miljarder dollar, cirka 874,39 miljarder kronor, i år.
Det är en ökning med 6,2 procent sedan 2019. Ökningen för åskådarnöjen är 12,5 procent sedan 2019.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.