Sedan spellicensen trädde i kraft i början av 2019 har det skett en hel del förändringar på spelbranschen och hur konsumenter spelar online. En av de mest oroande trenderna är den minskade kanaliseringen av licensierade casinon.
Kanaliseringsgraden för licensierade casino minskar
Mest läst i kategorin
Kanaliseringen mäter andelen spel som går genom licenerade operatörer jämfört med olicensierade, vilket har minskat betydligt under de senaste åren. Spellicensen innefattar även marknadsföring, där sidor som www.casivo.se spelar en viktig roll i att marknadsföra och väglega konsumenter till licensierade online casinon.
I augusti 2019 uppskattade Spelinspektionen att den spelbranschen i helhet skulle uppnå en kanalisering över 90%, en siffra som väckt stor kritik i branschen.
”Trenden är oroande då vår undersökning visar på svagheten i de aktuella regelverket och hur svårt de är att hålla de olicensierade bolagen borta”, säger Hasse Lord Skarplöth, vd ATG.
Den faktiska kanaliseringsgraden
Den senaste rapporten visar på att graden är mycket lägre än vad Spelinspektionen gått ut med. Hans Uhrus, kommunikationsansvarig på LeoVegas, berättar till Dagens Industri att branschpersoner uppskattar kanalisering mot 70-80%.
I en underökning av SKOP på uppdrag av Branschföreningen för onlinespel (BOS) kommer det fram att kanaliseringsgraden år 2023 var 72% för online casinon, där den totala nivån för alla onlinespel uppgick till 77%. Detta betyder att ungefär en fjärdedel av svenska konsumenters spelande sker på olicensierade sidor.
Regeringens målsättning om en kanaliseringsgrad på 90% är en bra bit under målet, men kan också sjunka ytterligare på grund av en ökad spelskatt. Den senaste propositionen föreslår att spelskatten i Sverige ska höjas från 18% av GGR till 22% GGR. Dessa siffror kan innebära att det den svenska spellicensen inte blir attraktiv nog och att kanaliseringsnivåer kan sjunka så lågt som innan regleringen.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.