Svenska politiker och Spelinspektionen har länge försökt hitta en balans mellan trygghet och frihet på spelmarknaden. Målet är att svenskar ska kunna spela ansvarsfullt utan att begränsa spelmarknaden allt för mycket. Det är inte alltid enkelt och många uppstår ibland mellan spelbolagen och Spelinspektionen. Därför ser man nu på möjligheterna att rikta in sig på betalningsleverantörerna och på så sätt främja ansvarsfullt spelande den vägen.
Högre krav på betalningsleverantörerna får inte önskad effekt på svenska spelmarknaden
Mest läst i kategorin
Svenska casinon och betalningsleverantörerna har ett nära samarbete
Trygga och säkra betalningar har länge varit en självklarhet för svenska casinon. Därför är seriösa aktörer väldigt noggranna med vilka betalningsleverantörer de samarbetar med. Som exempel har Happy Casino valt att endast erbjuda insättningar och uttag med Trustly och Swish, två av de mest respekterade leverantörerna i Sverige. Du kan besöka Happy Casino här om du vill testa själv hur de båda betalningsmetoderna fungerar.
Många betalningsleverantörer har länge verkat på den svenska och utländska spelmarknaden. I den senaste budgeten avsatte dock Finansinspektionen runt 4 miljoner kronor för att Spelinspektionen ska kunna motverka olagligt spelande. Det påverkade bland annat Zimpler som var ett av de främst växande techbolagen i Sverige. Zimpler har som svar uttalat sig om att Spelinspektionen redan har de verktyg som krävs för att säkerställa konsumentskyddet för spelarna.
Vill se en blockering av svenska IP-adresser
Att ställa högre krav på betalningsleverantörerna i utlandet har bara lett till att att svenskar väljer andra betalningsmetoder när de spelar på utländska sajter. Många betalningsleverantörer vill därför se en lagändring där utländska aktörer blockerar svenska IP-adresser. Det har varit på föreslagits till regeringen ett par gånger, men än har ingen sittande regering velat införa denna lagändring.
Det har också föreslagits att Spelinspektionen publicerar en fullständig lista över spelbolag som inte får verka i Sverige. Det är nämligen väldigt svårt för en betalningsleverantör att göra denna bedömning på egen hand. På så sätt undviker man en situation där svenskar kan spela hos utländska aktörer utan att ha tillgång till säkra betalningsmetoder.
Spelare ska även kunna blockera sig hos betalningsleverantörerna
Många betalningsleverantörer, inklusive tidigare nämnda Zimpler, har uttryckt sin önskan om att lösa problemet med utländska aktörer. De vill istället införa en tjänst där spelarna kan blockera sig själva hos betalningsleverantörerna alternativt sätta insättningsgränser. De menar att det skulle vara mer effektivt än att göra det hos spelbolagen, då de bara kan byta till ett annat casino. De vill även dra nytta av AI-teknik som kan hjälpa till att identifiera och varna om skadligt beteende. Betalningsleverantörerna har tillgång till betydligt mer information än casinon eftersom de kan se samtliga transaktioner.
Man vill även att betalningsleverantörerna ska ha tillgång till Spelpaus, något som inte är möjligt idag. Då skulle man täppa till en lucka som finns idag där det fortfarande är möjligt att spela hos utländska aktörer trots att man anmält sig till Spelpaus. Detta är en aspekt som av många anses vara ett av de stora problemen idag. Spelinspektionen arbetar ständigt på att göra svenska spelmarknaden tryggare och det här är bara ett axplock av alla lösningar som diskuteras.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.