Två år av pandemi, ett efterföljande krig och en stigande inflation har satt sina spår på våra restaurangvanor. Här kan du läsa hur vår syn på nöjen förändrats och hur trenden framöver ser ut.
Efter pandemin – så ser våra restaurangvanor ut
Mest läst i kategorin
När pandemin slog till och social distansering blev ett globalt faktum, förlamades ett antal branscher. En av dessa var krogbranschen som över en natt tvingades ställa in och ställa om.
Ett par år senare befinner vi oss istället i en turbulent tid präglad av krig, galopperande inflation och stigande priser på mat-, el- och bränsle, vilket gör att de flesta företag och verksamheter, inklusive krogbranschen, ännu en gång behöver anpassa sig efter rådande omständigheter.
Nya attityder skapar nya behov
Detsamma gäller förstås även för dig som konsument. I en föränderlig värld kan våra beteenden och vanor helt enkelt inte vara desamma som de en gång var. Inte heller våra krogvanor, vilket framgår av en färsk rapport som tagits fram av franchisebolaget Social Eatertainment Group.
En undersökning unik i sitt slag som bygger på hur svensken ser på nöjen och restarangbesök i dag, liksom vilka eventuella trender som är att vänta framöver utifrån nya attityder och behov. Här kan du ta del av resultatet.
Senaste nytt
Fokus på underhållning
Med pandemin i backspegeln visar Social Eatertainment Groups rapport att det svenskens sociala liv fått stor betydelse. Det visar sig på en ökad efterfrågan på aktiviteter som kan erbjuda både mat, dryck och saker att hitta på tillsammans, även kallat “eatertainment”.
Hit hör traditionella barspel och aktiviteter i alla dess former. Framförallt flexibla och skalbara koncept som inbjuder till sociala möten och gör det enkelt för människor att mötas, både professionellt och privat.
En titt före pandemin visar att konsumenter redan då gick från att spendera sina pengar på saker till upplevelser. Endast åtta procent uppger att de skulle dra ned på eatertainment om de fick mindre pengar att röra sig med, och istället skulle dra ned på exempelvis shopping.
Det borgar för att trenden kan komma att hålla i sig även framöver.
Tillbaka till krogen
Även om nio av tio svenskar i dag uppger att de helst av allt vill gå ut och äta och dricka på ett ställe där de samtidigt kan utföra någon slags aktivitet betyder det inte att intresset för de mer klassiska restaurangbesöken har slocknat. Tvärtom.
När restriktionerna släppte och pandemin avtog hittade gästerna snabbt tillbaka till restaurangerna. Under de första månaderna av 2022 ökade restaurangförsäljningen jämfört med samma period 2021, enligt siffror från SCB. Under våren var försäljningen sedan tillbaka på liknande nivåer som motsvarande period 2019.
Det visar enligt Social Eatertainment Groups rapport på att svensken hittat tillbaka till krogen och gärna går ut och äter igen – oavsett veckodag.
Mindre “klubb-hoppande”
Desto svårare har det varit för nattklubbssektorn att hitta tillbaka efter pandemin.
Enligt Social Eatertainment Groups rapport uppger var tredje svensk att de troligtvis kommer att besöka renodlade nattklubbar mer sällan. Endast två av tio säger att de kommer göra det i någon större utsträckning.
Enligt rapporten innebär det inte nödvändigtvis att svensken vill festa mindre, bara att föremålet för festandet förändrats. I en tid då en många hushåll kan komma att få en försämrad privatekonomi får nattklubbslivet således lägre prioritet, till förmån för upplevelser som rymmer både mat och aktiviteter.
Läs även: Topplistan: Stockholms tio bästa klassiska krogar
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.