Dam-EM i fotboll säljer ut de engelska arenorna och nu börjar investerare och programföretag bli än mer intresserade av damidrott.
Dam-EM säljer ut arenorna – och väcker investerarna
Mest läst i kategorin
Damernas EM-slutspel i fotboll pågår och i kväll är det dags för semifinalen mellan England och Sverige, något brittiska media ser som en hållplats på vägen mot ”drömfinalen” England-Tyskland och ett brittiskt EM-guld.
För efter 1–0 mot Österrike, 8–0 mot Norge, 5–0 mot Nordirland och 2–1 mot Spanien börjar engelska tabloider putsa på guldmedaljerna.
Lika glada är definitivt arrangerande Uefa, som fått se damerna sälja ut arenorna. Den vågen inleddes med 68 871 åskådare på Old Trafford i Manchester i invigningsmatchen och till finalen på Wembley är de 90 000 biljetterna slutsålda.
Uefa har samtidigt sålt visningsrättigheter till 195 länder och redan Englands inledningsmatch sågs av 4,5 miljoner människor – enbart i Storbritannien.
Svag mediatäckning av Dam-EM
Kvinnors professionella idrott ligger fortfarande långt efter män när det kommer till täckning, prispengar och exponering, konstaterar The Economist och påminner om att det var fler som tittade på herrarnas senaste EM-final än dam-EM:s totala tittande.
En orsak är mediabevakningen där de stora länderna ligger efter i utvecklingen. 2019 visade en studie att 5,4 procent av tv-sportnyheterna i USA handlade om kvinnor. I brittiska tidningar 2021 var motsvarande andel 3 procent.
Men intresset från sponsorer, programföretag och näringslivet i övrigt växer, skriver The Economist.
“Fram tills för några år sedan sågs investeringar i damfotboll som något man måste göra för om man inte gör det kommer man att få kritik”, säger en analytiker som föredrar att vara anonym.
“Attityder förändras, säger han, delvis på grund av att även de mindre investeringarna nu betalar sig i form av ökat tittande och erkännande.”
Senaste nytt
Betalar sig bättre?
“Faktum är att vissa annonsörer och sponsorer tror att kvinnors sport ger bättre avkastning än den dyra, övertecknade manliga versionen”, säger Patrick Massey från Portas Consulting som ger råd till kunder om sponsring av kvinnlig idrott.
Massey tror att damfotbollen i Europa kommer att växa snabbare än någon annan sport det kommande decenniet.
“År 2030 kan den ha fler fans än de flesta herrsporter, säger han och pekar på att 2019 lockade VM för kvinnor en miljard tittare.”
Lynsey Douglas, analytiker på medieforskningsföretaget Nielsen påpekar att publiken på damfotboll är nästan helt jämnt fördelad mellan män och kvinnor.
En australisk undersökning publicerad 2020 visade att fler män än kvinnor tittade på damfotboll och att den största gruppen åldersmässigt var 50-64 år.
Pengarna följer efter
Pengar börjar följa ögonen, konstaterar The Economist och ser hur sponsorers och företags intresse för kvinnlig idrott växer.
Damernas basketliga i USA, WNBA, ökade tittarsiffrorna med 50 procent från 2020 till 2021.
Det gav ligan en värdering på 1 miljard dollar och man tog in 75 miljoner dollar i en finansieringsrunda.
Ett annat exempel är just årets EM-slutspel för damer. Prispotten är 16 miljoner dollar, dubbelt så mycket som vid slutspelet 2017.
Och det kan vara väl investerade pengar att satsa på damidrott. En studie i Australien förra året visade att de som följer damidrott var 25 procent mer benägna att köpa en sponsorprodukt än de som följer herrsport.
Det är med andra ord mycket att spela om i matcher som England-Sverige i kväll.
Vinnarna tar ett stort steg mot guld – i mer än en bemärkelse…
Läs även: Så mycket tjänar Armand Duplantis på världsrekordet
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.