När Indiana Jones sviker får Barbie vara hjälten – eller är det Tom Cruise och Mission: Impossible som räddar Hollywood i sommar?
Barbie och Tom Cruise – Hollywoods hopp i sommar
Mest läst i kategorin
Det kan bli Barbie som får spela hjälte när filmsommaren ska sammanfattas.
Kostat 3,3 miljarder att göra
Indiana Jones ser inte ut att dra in storkovan, och är en besvikelse för filmproducenterna.
Lägger man ut 300 miljoner dollar (knappt 3,3 miljarder kronor) på en film (och tiotals miljoner mer på marknadsföring) är intäkter på 100 miljoner dollar (knappt 1,1 miljarder kronor) inte anledning till jubel.
Senaste nytt
Ruggig filmsommar
Det är vad den femte filmen om Indiana Jones hittills dragit in, och det verkar som om det mest är den äldre publiken (35+) som fortfarande gillar action-arkeologen.
Filmsommaren har – hittills – varit en besvikelse för producenter och biografer. Det verkar inte som om publiken återvänt efter pandemiåren.
“Fräscht och kreativt”
Det är inte bara Indiana Jones och “Dial of Destiny” som är en besvikelse i sommar, storfilmer som “The Flash” och “Elemental” har inte heller lockat storpublik.
“Franchiser har ett försprång, men de behöver fortfarande ha något fräscht och kreativt – varje gång – för att locka filmpubliken”, säger David A. Gross, grundare till en branschundersökningsgrupp till Bloomberg.
Lockar yngre publik
Enligt Gross har två storfilmer lyckats med det på senare tid, nämligen “Super Mario Bros. Movie” och den senaste i raden av Spider-Man filmerna. De har lyckats locka inte bara den äldre publiken – 35 år och uppåt – utan också de yngre biobesökarna.
Nu sätter alltså film- och biobranscherna hoppet till Barbie, som har Sverige-premiär 21 juli, och Tom Cruise i nya Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, som har premiär 12 juli.
Hoppas på Barbie
Hittills har alltså sommaren varit en besvikelse, och Bloombergs analytiker väntar sig biljettförsäljning för året som landar på runt 8,8 miljarder dollar (drygt 96 miljarder) i Nordamerika.
Det är mindre än vad man beräknade för bara några veckor sedan, när årssiffran beräknades till 9,6 miljarder dollar (drygt 105 miljarder kronor).
Sämre än före pandemin
Det är en siffra som ligger en bra bit under vad biograferna drog in före covid-pandemin, då låg intäkterna på drygt 11 miljarder dollar (drygt 120 miljarder kronor).
En annan faktor att räkna in är förseningar i filmproduktionen eftersom manusförfattarna i Hollywood strejkar. Det kan innebära förseningar i filmbranschens återhämtning, uppger Bloomberg.
Läs även: “Barbie” fick all rosa färg i världen att ta slut
Läs även: Sommarens bästa biofilmer
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.