Dagens PS

Barbie och Tom Cruise – Hollywoods hopp i sommar

Barbie och Tom Cruise – Hollywoods hopp i sommar
Margot Robbie gör huvudrollen som Barbie i filmen som kan rädda Hollywoodproducenternas sommar. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 06 juli 2023Publicerad: 06 juli 2023

När Indiana Jones sviker får Barbie vara hjälten – eller är det Tom Cruise och Mission: Impossible som räddar Hollywood i sommar?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kan bli Barbie som får spela hjälte när filmsommaren ska sammanfattas.

Kostat 3,3 miljarder att göra

Indiana Jones ser inte ut att dra in storkovan, och är en besvikelse för filmproducenterna.

Lägger man ut 300 miljoner dollar (knappt 3,3 miljarder kronor) på en film (och tiotals miljoner mer på marknadsföring) är intäkter på 100 miljoner dollar (knappt 1,1 miljarder kronor) inte anledning till jubel.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Ruggig filmsommar

Det är vad den femte filmen om Indiana Jones hittills dragit in, och det verkar som om det mest är den äldre publiken (35+) som fortfarande gillar action-arkeologen.

Filmsommaren har – hittills – varit en besvikelse för producenter och biografer. Det verkar inte som om publiken återvänt efter pandemiåren.

“Fräscht och kreativt”

Det är inte bara Indiana Jones och “Dial of Destiny” som är en besvikelse i sommar, storfilmer som “The Flash” och “Elemental” har inte heller lockat storpublik.

ANNONS

“Franchiser har ett försprång, men de behöver fortfarande ha något fräscht och kreativt – varje gång – för att locka filmpubliken”, säger David A. Gross, grundare till en branschundersökningsgrupp till Bloomberg.

Lockar yngre publik

Enligt Gross har två storfilmer lyckats med det på senare tid, nämligen “Super Mario Bros. Movie” och den senaste i raden av Spider-Man filmerna. De har lyckats locka inte bara den äldre publiken – 35 år och uppåt – utan också de yngre biobesökarna.

Nu sätter alltså film- och biobranscherna hoppet till Barbie, som har Sverige-premiär 21 juli, och Tom Cruise i nya Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, som har premiär 12 juli.

Barbie och Tom Cruise – Hollywoods hopp i sommar
Mission Impossible: Dead Reckoning Part One med Tom Cruise i huvudrollen har premiär 12 juli. Foto: TT

Hoppas på Barbie

Hittills har alltså sommaren varit en besvikelse, och Bloombergs analytiker väntar sig biljettförsäljning för året som landar på runt 8,8 miljarder dollar (drygt 96 miljarder) i Nordamerika.

Det är mindre än vad man beräknade för bara några veckor sedan, när årssiffran beräknades till 9,6 miljarder dollar (drygt 105 miljarder kronor).

Sämre än före pandemin

ANNONS

Det är en siffra som ligger en bra bit under vad biograferna drog in före covid-pandemin, då låg intäkterna på drygt 11 miljarder dollar (drygt 120 miljarder kronor).

En annan faktor att räkna in är förseningar i filmproduktionen eftersom manusförfattarna i Hollywood strejkar. Det kan innebära förseningar i filmbranschens återhämtning, uppger Bloomberg.

Läs även: “Barbie” fick all rosa färg i världen att ta slut

Läs även: Sommarens bästa biofilmer

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]